Husmanskost fortfarande svenskarnas favoritmat

Svenskarna är nyfikna på nya mattrender. Trots det är det den klassiska husmanskosten som är den mat som oftast hamnar på tallriken, enligt en undersökning som Livsmedelsföretagen låtit göra. På andra plats kommer italiensk mat följt av amerikansk och på plats fyra och fem hamnar tex-mex respektive grekisk mat.

- Vi svenskar hakar gärna på internationella mattrender. De svenska livsmedelsproducenterna är ofta tidiga med att fånga upp och driva nya trender med framgångsrik utveckling av produkter och koncept, säger Marie Söderqvist, VD för Livsmedelsföretagen.

- Det är ändå intressant att se att den hederliga gamla svenska husmanskosten står sig väl i konkurrensen, fortsätter hon

Boende på landsbygden och på mindre orter har en något högre preferens för den traditionella svenska maten än storstadsborna. Undersökningen visar vidare att gruppen 18-25 väljer svensk husmanskost något mer sällan än äldre åldersgrupper; 55 % menar att de äter ”svenskt” minst någon gång per vecka jämfört med 66 % för befolkningen i genomsnitt. Å andra sidan väljer ungdomarna
oftare till exempel tex-mex än genomsnittet. 10 % av dem hävdar att de äter tex-mex minst en gång i veckan jämfört med 3,5 % av befolkningen i stort.

- Just tex-mexmat är ett bra exempel på en mattrend som livsmedelsindustrin tidigt hakade på i Sverige, och idag är svenskproducerad tex-mex en produkt vi dessutom med framgång exporterar till övriga världen, säger Marie Söderqvist.

Topplistan över den mat vi äter oftast

1. Svensk husmanskost
2. Italienskt
3. Amerikanskt (hamburgare och BBQ)
4. Mexianskt/Tex-mex
5. Grekiskt
6. Kinesiskt
7. Thailändskt
8. Arabiskt/Mellanöstern
9. Franskt
10. Spanskt

*Om undersökningen

Undersökningen har utförts av United Minds på uppdrag av Livsmedelsföretagen. Totalt deltog
1 025 personer i undersökningen.

Livsmedelsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsindustrin i Sverige. Vi verkar för att livsmedelsföretagen i Sverige ska karaktäriseras av högt anseende och mångfald samt ha god tillväxt, lönsamhet och konkurrensförmåga.