Livsmedelsindustrin inför bättre näringsinformation

Under hösten kommer livsmedelsföretag i Sverige att tydligare och bättre märka sina produkter för att underlätta för konsumenterna att få kunskap om näringsinnehåll m m. Bakgrunden är att alltfler människor blir överviktiga. Livsmedelsindustrin vill främja mer hälsosamma val i själva köpögonblicket i butik. CIAA, som är livsmedelsindustrins organisation inom EU, har tagit fram ett system för frivillig näringsinformation med s k GDA (Guideline Daily Amount = vägledande dagligt intag). Systemet har lanserats i flera länder i Europa och är nu på gång också i Sverige. Enligt GDA-systemet anges minst energivärdet per portion på förpackningens framsida samt uttryckt i procent av vägledande dagligt intag relaterat till en kvinna som förbrukar 2000 kcal/dag. Förutom energivärdet kan även GDA-procent för socker, fett, mättat fett och salt anges på förpackningens framsida, samt mängden av vissa positiva näringsämnen såsom t ex kostfiber. På baksidan av förpackningen förklaras vad som menas med GDA och där finns även en näringsvärdestabell. De företag som har beslutat införa GDA är Coca-Cola, Danone, Kelloggs´s, Kraft, Masterfoods, Nestlé, PepsiCo, Unilever, Cadbury samt Campbell Soup. Den frivilliga och mycket kända nyckelhålsmärkningen kan kombineras med den nya märkningen. - Vi är glada över att livsmedelsindustrin gemensamt har kommit fram till ett mer enhetligt sätt att märka sina produkter för att underlätta för konsumenterna att välja, säger Agneta Dreber, vd på Livsmedelsföretagen i en kommentar. Mer information kan fås på Li:s hemsida www.li.se, Agneta Dreber, +46 70 682 65 01. Livsmedelsföretagen – Swedish Food Federation Box 55680 (Storgatan 19) Tel. +46 (0)8 762 65 00 info@li.se SE-102 15 Stockholm, Sweden Fax. +46 (0)8 762 65 12 www.li.se Livsmedelsföretagen, Li, är en bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsindustrin i Sverige. Livsmedelsindustrin sysselsätter ca 57 000 personer och har ett försäljningsvärde på ca 140 miljarder kronor.