Marie Söderqvist och Petter Stordalen utser mathjältar i Skåne och Västsverige

Tisdagen den 13 maj korar Petter Stordalen och Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist Skånes och Västra Götalands mathjältar på evenemang i Malmö respektive Göteborg. Media hälsas varmt välkomna!

Under april månad har jakten pågått att finna de lokala hjältarna som dagligen arbetar med produkter, tjänster eller initiativ som främjar bra lösningar inom mat, hälsa och hållbarhet.

Jakten är nu avslutad och tisdagen den 13 maj offentliggörs vinnaren i Skåne respektive Västsverige. Vinnarna i övriga regioner presenteras den 22 maj.

Vinnaren i respektive region går vidare att tillsammans med vinnare i Norge delta i den internationella matkonferensen EAT Stockholm Food Forum i Stockholm den 26-27 maj och där tävla om att ta hem segern i Local EAT Award och prissumman på 100 000 kronor. På plats kommer segraren att gratuleras av USA:s tidigare president Bill Clinton som är huvudtalare på konferensen.

Syftet med Local EAT Award är att uppmärksamma och premiera de som aktivt bidrar till en mer hälsosam och hållbar livsmedelskedja.

Vinnarna koras i Malmö och Göteborg den 13 maj:

Tid: Tisdagen den 13 maj kl.10:45
Plats: Comfort Hotel Malmö, Carlsgatan 10C, Malmö

Tid: Tisdagen den 13 maj kl 15:45
Plats: Clarion Post Hotel, Drottningtorget 10, Göteborg

Petter Stordalen och Marie Söderqvist deltar i båda evenemangen tillsammans med vinnarna.

Media hälsas varmt välkomna!

Kontakt: Kenneth Hultgren, kommunikationsrådgivare, tel: +46 70-695 85 90, kenneth.hultgren@choice.se.

EAT Stockholm Food Forum ska vara ett skyltfönster för de bästa lösningarna för framtiden. Ett led i detta arbete är Local EAT Award som delas ut under EAT-konferensen i Stockholm den 27:e maj. Priset har till syfte att lyfta fram produkter, tjänster och initiativ som främjar bra lösningar inom mat, hälsa och hållbarhet.

Livsmedelsföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisation för över 800 livsmedelsproducerande företag i Sverige. Vi verkar för att livsmedelsbranschen ska karaktäriseras av högt anseende och mångfald samt ha god tillväxt, lönsamhet och konkurrensförmåga.

Nordic Choice Hotels är Nordens största hotellkedja med 171 hotell och 12 000 anställda i Skandinavien och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotels, Quality Resort, Clarion Collection och Clarion, samt 10 unika hotellpärlor inom Nordic Hotels & Resorts. Samtliga hotell är miljöcertifierade enligt ISO 14001.