”Nu är jag en passionerad kaffeodlare”

”Nu är jag en passionerad kaffeodlare”

Det är tisdag morgon och dimman lättar sakta i den lilla bergsbyn Heliconia i Antioquia i nordvästra Colombia. Vi är på väg hem till Emilio Gonzalés, en av deltagarna i Next Generation Coffee, ett initiativ för nästa generation kaffeodlare.

– Utbildningen och stödet jag får betyder väldigt mycket. Förut odlade jag kaffe, nu är jag en passionerad kaffeodlare, berättar Emilio.

Mycket har hänt sedan vårt förra besök hos Emilio. Han berättar om satsningar han gjort och om hur ny kunskap bidragit till att han kunna utveckla sin kaffeodling. Mer om det alldeles strax.

Förbättrar möjligheterna för nästa generation
Emilio är en av Colombias 550 000 kaffeodlare. Kaffet är en viktig del av landets kultur och ekonomi. Colombiansk kaffe har ett gott rykte, och exporten skapar viktiga inkomster för landet och dess innevånare.

Men precis som på många andra håll är medelåldern bland odlarna hög, närmare 60 år. Samtidigt ser allt färre unga en framtid inom kaffe, något som på sikt hotar tillgången på gott kaffe. Det var därför vi startade Next Generation Coffee där vi genom utbildning och direkt handel förbättrar möjligheterna för Emilio och andra kaffeodlare i nästa generation.

Börjar dagen med en kopp kaffe
Emilio berättar att han är lite sliten efter helgens fotbollsmatch, den han spelar varje söndag tillsammans med sina kompisar. Annars kretsar det mesta av Emilios liv kring kaffeodlingen. Från morgon till kväll.

– Jag vaknar klockan fem och börjar alltid dagen med en rykande het kopp kaffe på min veranda. Sedan går jag ner för den branta stigen till min kaffeodling, det tar cirka 15 minuter. Där har jag oftast fullt upp resten av arbetsdagen.

För några år sedan funderade Emilio på att söka lyckan i Medellin, Colombias näst största stad som ligger några timmars bilresa från Heliconia.

– Men när jag fick en bit land av mina föräldrar tänkte jag om. I början var det tufft, men jag har lärt mig mycket och kunnat utveckla min verksamhet.

Emilio odlar kaffe på en yta som är 0,65 hektar, ungefär lika mycket som en halv fotbollsplan. Här jobbar han ofta tillsammans med sina bröder. Allt kaffe plockas för hand, och när det är dags att skörda anställer han ett par personer.

– Att skapa jobb för andra är en av mina drivkrafter. Då bidrar jag till att Heliconia utvecklas.

Klimatförändringarna är en utmaning
I år är skörden försenad. Klimatförändringarna märks tydligt, och på kaffebuskarna som normalt sett är överfulla av mogna, röda bär så här års hänger det fortfarande många omogna, gröna bär.

– Det innebär en hel del extra jobb. Skördetiden förlängs eftersom vi behöver plocka bären över en längre period. Jag kan inte vänta tills allt är moget eftersom risken för skador på bären ökar då, utan måste plocka de mogna bären varje dag.

Att möta klimatförändringarna är en viktig del i den utbildningen som Emilio får via Next Generation Coffee. Utbildningen bedrivs i samarbete med Federación Nacional de Cafeteros (FNC), den nationella organisationen för Colombias kaffeodlare.

– Jag har lärt mig att göra jordanalyser, gödsla på rätt sätt och fått hjälp med att plantera nya sorters kaffeplantor som klarar klimatförändringarna bättre. Det har gjort att mina träd ger fler och bättre kaffebönor.

I takt med att Emilios inkomster ökar kan han investera mer pengar i sin verksamhet. Sedan vi var här senast för ett och ett halvt år sedan har han planterat 2 000 nya kaffeplantor och byggt en ny torkanläggning.

– Jag satsar för att lyckas ännu bättre. Det gör att jag kan skapa fler arbetstillfällen och att jag och min familj kan leva ett bättre liv. Det känns väldigt bra.

Fairtrade-kooperativ
Emilio och övriga deltagare i Next Generation Coffee i Colombia är en del av Fairtrade-kooperativet Antioquia som 2011 utsågs till världens bästa. Fairtrade är en certifiering som bland annat garanterar odlarna ett minipris som täcker odlingskostnaderna, även när världsmarknadspriset är lågt.

– Priset på kaffe varierar, just nu är det väldigt lågt. Det är en utmaning för alla odlare. Genom kooperativet har jag ändå kunnat låna pengar till mina investeringar.

Delar kunskap
Emilio berättar att han och deltagarna i Next Generation Coffee träffas regelbundet och delar med sig av kunskaper och erfarenheter. Om allt från odlingsmetoder till ekonomi och entreprenörskap.

– Att vi träffas och lär av varandra är värdefullt. Jag har blivit känd för min kvalitet och blir väldigt stolt när andra frågar hur jag gör för att lyckas så bra. Jag tror att det handlar mycket om passionen jag känner för min kaffeodling och att jag hela tiden vill bli bättre.

Emilios passion går det inte att ta miste på. Det lyser i ögonen när han berättar om allt han gjort och gör för att fortsätta utvecklas. Innan vi säger hejdå berättar han att han vill göra något ingen annan i Heliconia gjort tidigare:

– Jag skulle vilja köpa en maskin så att jag kan rosta mitt eget kaffe. Då skulle jag lära mig ännu mer om smaker och kvaliteter och jag tror att hjälpa mig att bli ännu bättre. Det låter kanske lite galet, men man måste få drömma.

Emilio bor tillsammans med sina föräldrar, syskon och syskonbarn.

Emilio plockar allt kaffe för hand. 64 bönor går det åt till en kopp.

Den nya torkanläggningen gör att Emilio kan torka bönorna på ett bättre och säkrare sätt. Det ökat kvaliteten och gör att han får mer betalt.

Emilio berättar att klimatförändringarna påverkar skörden. När regn- och torrperioder blir kraftigare och mer oregelbundna blir det svårare att odla kaffe.

Utsikten från Emilios odling är magnifik.

Som ett led i utbildningen får Emilio regelbundna besök av FNC:s personal.