​Anna Nordström – med rätt att trendspana

​Anna Nordström – med rätt att trendspana

Hon är en av Europas största kaffeexperter, och har vunnit medaljer på både SM och VM. Till vardags jobbar hon som specialkaffeansvarig på kafferosteriet Löfbergs, ett arbete där det gäller att ha koll på det senaste inom kaffevärlden. Här är Anna Nordströms tankar kring de hetaste trenderna just nu.

Först av allt, hur gör du för att ha koll på det som händer inom kaffevärlden?
Jag får input och inspiration från många olika ställen. Naturligtvis när jag träffar andra som jobbar med kaffe, och när jag är ute och reser. Sedan hänger jag en hel del på olika nätforum där jag följer allt från enskilda baristor och kaffebarer till stora kaffeorganisationer. När jag dyker på något extra spännande vill jag ofta testa själv på någon av våra kaffebarer. Senast handlade det om humlad Cold Brew – riktigt gott!

Vad kommer prägla kaffeåret 2018?
Överlag blir det mindre lullull och stereotyper, mer mångfald och äkthet. Du behöver inte ha skägg och tatuering, nu är alla oavsett kön, ursprung, sexuell läggning eller annat välkomna på riktigt i kaffevärlden. Sedan kommer kalla drycker fortsätta att vara heta, samtidigt som vetenskapligheten ökar. Vi mäter, väger och kontrollerar både vatten, kaffe och utrustning i allt högre utsträckning i jakten på den perfekta koppen.

Kallbryggt kaffe (Cold Brew) är en het trend

Tre saker man absolut inte ska missa om man ska vara riktigt trendig?
Hmm… Det händer så mycket spännande, men ska jag välja tre trender vill jag nog lyfta:

1) Kallt kaffe – trenden med iskaffe och kallbryggt kaffe är hetare än någonsin. Nu handlar det ofta om att hitta korsbefruktningar med andra drycker. Att trycksätta sin Cold Brew på samma sätt som en stout (Nitro), eller att bland med humle, i drinkar eller i sin milkshake. Här är det bara fantasin som sätter gränser.

2) Smarta maskiner – vi kommer använda mer och mer tekniska hjälpmedel i jakten på den perfekta koppen. Du kommer inte klara dig utan en automatisk tamper när du gör din espresso, eller en Hipster-bryggare där du kan justera och styra alla tänkbara inställningar med en app utifrån hur du vill att kaffet ska smaka.

3) Sluta slösa – sist men inte minst kommer vi att se ett ökat fokus på hållbarhet. Allt som spar resurser är lönsamt och bra för miljön. Kaffet är en del av matsvinnet, så att dricka upp det man häller upp är en självklarhet. Sedan kommer det att handla om allt från att göra te på kaffeblommor, miljövänliga förpackningar eller att göra kaffekoppar och möbler på kaffesump. För någon vecka sedan såg jag ett företag som säljer ätbara muggar, jag la en beställning direkt.

Spännande! Och vad kommer att vara helt ute?
Man ska naturligtvis låta den egna smaken styra, inte trender. Men vill man vara riktigt hipp ska man kanske undvika kaffe med riktigt mycket komjölk. Vill du ändå göra en stor latte så använd mandel-, soja eller havremjölk istället.

Avslutningsvis, hur och vilket kaffe dricker du helst just nu?
Åh, tiotusenkronorsfrågan! Just nu väntar jag på den nya skörden av vårt huskaffe från Brasilien som vi säljer på våra kaffebarer i Stockholm och Karlstad. Ett mellanrostat kaffe med toner av persika, nougat och mjölkchocklad. Blir extra gott i presskanna eller bryggtratt med pappersfilter.

Anna Nordström på Löfbergs har koll på kaffetrender

Fem snabba med Anna Nordström:

• Brygg eller espresso? Brygg.
  • Ljus eller mörkrostat? Mellanrost!
  • Med eller utan mjölk? Utan.
  • ICE Coffee eller Cold Brew? Cold Brew – gärna blandat med torkad humle.
  • Hemma eller på en kaffebar? Kaffebar. Älskar sorlet, dofterna och den kreativa miljön.