Löfbergs i Almedalen 2017

Löfbergs i Almedalen 2017

Vi på Löfbergs tycker Almedalsveckan är ett bra tillfälle att lyfta viktiga samhällsfrågor och skapa dialog med beslutsfattare och andra intressenter. Det stärker oss och vårt hållbarhetsarbete.

Vi arrangerar ett eget seminarium med fokus på fokus på nästa generation kaffeodlare och konsumenter. Där kommer vi även lansera en VR-film som tar med dig hem till Emilio och Ana-Maria, två unga kaffebönder i Colombia.

Under veckan kan du också träffa oss i vår kaffebar i DN-tältet på Strandvägen 4. Där vi bjuder på gott kaffe och en trevlig pratstund. Här är en översikt var du hittar oss i övrigt:

Måndag 3 juli

Ditt pensionskapital, Agenda 2030 och företagen
Agenda 2030 består av 17 mål som ska förändra världen – alltifrån miljö och klimat till sjysta arbetsvillkor, jämställdhet och antikorruption. Men för att agendan ska bli framgångsrik krävs att alla engagerar sig i den. Finansaktörerna har ett stort ansvar och dina pensionspengar är del i detta.

Medverkande: Carin Jämtin, Generaldirektör, Sida, Lars Appelqvist, vd, Löfbergs med flera

Arrangör: Sida
Tid: 13:00 - 13:45
Plats: Donnersgatan 6

På matforskningsfronten mycket nytt – hur förändrar det vad vi äter och politiken?
Genom ny forskning lär vi oss ständigt mer om vad vi bör äta för att må bättre och leva längre. Idag vet vi att för lite eller fel mat kan få lika förödande konsekvenser som fel läkemedel för någon som är sjuk eller gammal. Vad gör vi åt saken?

Medverkande: Matilda Ernkrans, Ordförande miljö- och jordbruksutskottet, Lars Appelqvist, Löfbergs med flera

Arrangör: Örebro universitet
Tid:
Plats:
Wisby Strand Congress & Event, Donnersgatan 2

Tisdag 4 juli

Norge – Sveriges viktigaste handelspartner
Ser vi till de ekonomiska relationerna är Norge Sveriges viktigaste grannland och det är relationer som har stärkts under det senaste decenniet. Ändå lyfts sällan Norge när det från svenskt håll pratas export. Hur ser näringslivet på relationen mellan länderna, vilka är möjligheterna?

Medverkande: Lars-Kåre Legernes, Oslos handelskammare, Andreas Hatzigeorgiou, Stockholms handelskammare, Lars Appelqvist, Löfbergs med flera.

Arrangör: Region Värmland
Tid: 08:00 - 09:00
Plats: Hamnplan, H228

Hur ger vi näring åt en ny generation hållbarhetsoptimister?
FN:s mål om hållbar konsumtion och produktion länkar ihop unga kaffeälskare i Sverige med en ny generation kaffeodlare runtom i världen. Hur använder vi det för att inspirera och inkludera unga i arbetet med hållbar utveckling? Samtal mellan näringsliv, framtida beslutsfattare och opinionsbildare.

Medverkande: Philip Botström, Förbundsordförande, SSU, Hanna Lidström, Språkrör, Grön Ungdom, Magnus Ek, Ordförande, Centerpartiets Ungdomsförbund, Ina Djurestål, Riksordförande, Moderata Studenter och Lars Appelqvist, VD, Löfbergs. Moderator: Niklas Ekdal, Dagens Nyheter.

Arrangör: Dagens Nyheter, Löfbergs
Tid: 09:45 - 10:30
Plats: DN-tältet, Strandvägen 4

Noll till 2030 – vad krävs för att företagen ska springa ännu snabbare?
Vilka branscher ligger framkant och vilka ligger efter? Vilka styrmedel behövs för att nå netto noll till 2045? Hur ser den ekonomiska uppsidan ut? Kan politiken få företagen att springa ännu snabbare? Kan vi nå målen i Agenda 2030?

Medverkande: Johanna Sandahl, Ordförande, Naturskyddsföreningen, Lars Appelqvist, Vd, Löfbergs med flera

Arrangör: Hagainitiativet
Tid: 11:00 - 12:30
Plats: Korsgatan 4

Är det resenärerna som ska bestämma när flyget ska bli fossilfritt?
Fossilfritt flygbränsle finns, men få flyger på det. Priset är för högt. Vem ska ändra på det – resenärerna, flygbranschen, politikerna eller producenterna?

Medverkande: Maria Fiskerud, vd, Fly Green Fund, Eva Eriksson, Hållbarhetsdirektör, Löfbergs med flera

Arrangör: Fly Green Fund, Swedavia
Tid: 14:00 - 14:45
Plats: Gotlands museum, Strandgatan 14

Onsdag 5 juli

Industrins hållbarhetsagenda – innovationer för att uppnå FN:s hållbarhetsmål 2030
Hur påverkar FN:s hållbarhetsmål vårt samhälle? Vad kan du som medborgare och konsument göra? Vad gör industrin? Mötesplatsen är en del av Industrin tar matchen.

Medverkande: Lantmännen, Orkla, Löfbergs med flera.

Arrangör: IKEM – Livsmedelsföretagen med flera
Tid: 10:00 - 15:00
Plats: S:t Hansgatan 18F/Trappgränd

Agroforestry – biståndets bortglömda superhjälte
En majoritet av jordens 700 miljoner extremt fattiga bor på landsbygden och är beroende av jordbruk för sin överlevnad. Agroforestry är ett bevisat effektivt sätt att bekämpa fattigdom, hunger, utarmade jordar och klimatförändringar. Så varför satsas det inte mer på agroforestry i svenskt bistånd?

Medverkande: Johan Kuylenstierna, Stockholm Environment Institute, Eva Eriksson, Hållbarhetsdirektör, Löfbergs med flera

Arrangör: Stockholm Environment Institute med flera
Tid: 11:00 - 11:45
Plats: Donnersgatan 6

Politiker frågar ut vd:ar om klimat och miljö
Kända politiker ställer sina vassaste frågor om klimat och miljö. Menar verkligen vd:arna allvar med sitt klimat- och hållbarhetsengagemang? Vad driver dem till att agera? Vems är ansvaret för klimatet egentligen? Är det verkligen lönsamt med klimatarbete?

Medverkande: Mikael Damberg, närings- och innovationsministe, Lars Appelqvist, vd, Löfbergs med flera.

Arrangör: Hagainitiativet
Tid: 12:00 - 13:00