​Alex från Löfbergs vann kaffe-SM

​Alex från Löfbergs vann kaffe-SM

Alex Datsos, barista på Löfbergs Rosteri & Kaffebar i Stockholm, är bäst i Sverige på Latte Art. Segern i Svenska Kaffemästerskapen 2018 innebär att Alex representerar Sverige på VM som avgörs i Brasilien i november.

- De senaste månaderna har jag tränat 4-6 timmar om dagen, det ger resultat! Nu lägger jag i en extra växel för att förbereda mig för VM. Här har våra gäster en viktig roll, deras feedback hjälper mig att utvecklas och finslipa alla detaljer, säger Alex Datsos, barista på Löfbergs Rosteri & Kaffebar i Stockholm.

Latte Art-tävlingen består av flera moment, men i korthet går det ut på att göra snyggast mjölkmönster i en espresso. Domarna tittar bland annat på kreativitet, symmetri, svårighetsgrad och hur silkeslent och krämigt mjölkskummet är.

Fem tävlingsklasser
Löfbergs var även representerade i klassen rostning där Michael Håkansson placerade sig på meriterande femteplats i ett vasst startfält. Vann gjorde Joanna Alm med flera VM-medaljer på meritlistan.

Svenska Kaffemästerskapen arrangeras av specialkaffeföreningen SCA Sweden, och under tävlingarna korades vinnare i fem olika klasser.

Vinnare i Svenska Kaffemästerskapen 2018

• Latte Art Championship: Alexandros Datsos
  • Barista Championship: Matthew Winton
  • Brewers Cup: Patrik Rolf