Emma är Värmlands hopp i Barista Cup

Barista Cup – eller svenska espressomästerskapen – är i full gång. På torsdag är det dags för den andra deltävlingen i Stockholm. Då kliver Värmlands hopp Emma Johansson in i tävlingen. I potten ligger en möjlighet att få representera Sverige i World Barista Championship.

- Konkurrensen är stenhård, men det är klart att man siktar på att vinna! De senaste veckorna har jag hårdtränat och jag känner mig väl förberedd, säger Emma Johansson som till vardags är kaféansvarig på Rosteriet i Karlstad.

Tävlingen består av tre moment. På 15 minuter ska Emma servera de fyra domarna varsin espresso, cappuccino och signaturdrink. Domarna bedömer smak, teknik och hur kaffet presenteras.

- De där 15 minuterna går ruskigt fort, ofta har man bara några sekunder till godo! När det gäller signaturdrinken satsar jag på en liten specialare, men exakt vad är hemligt fram till tävlingsdagen, säger Emma Johansson.

De baristor som placerar sig bäst på de olika deltävlingarna gör senare i vår upp om titeln i en rafflande final. Vinnaren representerar sedan Sverige i World Barista Championship i Italien den 10-12 juni.

Emma Johansson, barista och kaféansvarig, Rosteriet, tfn 054-14 01 08

Emma Johansson

• Bor i Karlstad.
  • Jobbar som barista och kaféansvarig.
  • Har jobbat med kaffe sedan 2011 då Löfbergs öppnade kafé Rosteriet.
  • Dricker helst ljusa, fruktiga rostningar. Just nu heter favoritkaffet Yirga Cheffe från Etiopien.

Barista Cup

• Svenska espressomästerskapen, arrangeras varje år.
  • Vinnaren representerar Sverige i World Barista Championship som i år avgörs i italienska Rimini 10-12 juni.
  • På 15 minuter ska den tävlande servera fyra domare varsin espresso, cappuccino och signaturdrink. Smak och presentation avgör.

Tävlingsmomenten:

1. Espresso
    En enkel espresso ca 3 cl, bryggs i liten kopp. Visuellt bedömer domarna cremans färg, tjocklek, struktur och hållbarhet. Smakmässigt bedöms balansen mellan arom, syra, bitterhet samt eftersmaken.
  2. Cappuccino
    En enkel espresso, mjölk och mjölkskum bryggs i den stora koppen (ca 15 cl). Drycken ska ha en tydlig kaffesmak. Särskilt noga bedöms skumkvaliteten och temperaturen. Syrups eller kryddor är inte tillåtna.
  3. Signaturdrink
    Drycken serveras i den tävlandes eget medhavda glas eller kopp. Drinken ska ha en tydlig kaffesmak och vara estetiskt vacker. Den kan vara antingen kall eller varm. Receptet lämnas in senast på tävlingsdagens morgon.