​Festivalsatsning stärker Löfbergs i Finland

​Festivalsatsning stärker Löfbergs i Finland

Kafferosteriet Löfbergs fortsätter att satsa i Finland. Nu inleder man ett samarbete med en av Finlands största musikfestivaler: Tikkurila. Festivalen arrangeras för femte gången och väntas ha 30 000 besökare.

- Löfbergs är en perfekt kaffepartner för oss. Nu kan vi erbjuda gott kaffe från ett företag som växer i popularitet i vår målgrupp och som precis som vi satsar hårt på hållbarhetsområdet, säger Jan Grehn, vd och grundare av Tikkurilafestivalen.

- Starka festivalupplevelser kräver ett starkt kaffe. Vi kommer att synas på en rad olika sätt på festivalområdet och träffa massor av nya kompisar som är nyfikna oss. Sedan ska vi naturligtvis passa på att njuta av all bra musik också, säger Leif Sjöblom, ansvarig för den finska Out of Home-marknaden på Löfbergs.

Tikkurilafestivalen arrangeras i Vanda utanför Helsingfors den 20-21 juli. Festivalen har växt år efter år sedan starten 2014. I år förväntas man slå nytt publikrekord med 30 000 besökare. Det gör festivalen till en av landets största.

Fortsätter växa med mörkrostat kaffe
De senaste åren har Löfbergs ökat sin försäljning kraftigt i Finland. Löfbergs har positionerat sig med sitt mörkrostade kaffe, något som visat sig vara ett lyckokast. Medan kaffesegmentet som helhet står still i Finland ökar försäljningen av mörkrostat kaffe med ca 30 procent per år.

Leif Sjöblom, ansvarig för den finska Out of Home-marknaden, Löfbergs, tfn: 070-248 84 67

Löfbergs grundades 1906 och är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har 340 anställda och omsätter 1,9 miljarder kronor. Löfbergs rostar kaffe i Sverige, Norge, Danmark och Lettland, och har även bolag i England och Kanada. Huvudkontoret ligger i Karlstad. Löfbergs är en av världens största inköpare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe, och äger även te-varumärket Kobbs. www.lofbergs.se