​Finsk storaffär i hamn för Löfbergs

​Finsk storaffär i hamn för Löfbergs

Kafferosteriet Löfbergs fortsätter att växa i Finland. Nu har man gjort klart med en rad nya kunder i Helsingfors. Det handlar bland annat om Västra terminalen 2, den nybyggda färjeterminalen som öppnar i februari 2017, där Löfbergs blir officiell kaffepartner.

- Med fem miljoner passagerare blir Västra terminalen 2 ett av Finlands största resecentrum. Så det är en unik möjlighet för oss att stärka vårt varumärke bland alla kaffeälskare i Finland, säger Leif Sjöblom, ansvarig för den finska Out of Home-marknaden på Löfbergs.

Löfbergs kommer att vara representerade på flera ställen på färjeterminalen, bland annat vid en Löfbergs-profilerad enhet där det kommer att bjudas på kaffe i olika former, från mörkrostat bryggkaffe till nya, innovativa produkter som iskaffe, Löfbergs ICE, och Nitro Coffee.

- Att vi valde Löfbergs handlade framförallt om den goda smaken, men också om att Löfbergs är ett anrikt familjeägt kafferosteri med hög trovärdighet på hållbarhetsområdet och har en ambition att växa i Finland, säger Henri Häkkinen, vd på Henri Häkkinen OY.

Fortsatt tillväxt
Finland är världens kaffetörstigaste land, och därmed en mycket intressant marknad. Löfbergs jobbar aktivt mot både butiker, restauranger och caféer och har mer än fördubblat sin omsättning i Finland den senaste femårsperioden. Nu går man mot ett nytt rekordår.

- Förutom Västra Terminalen 2 har vi gjort klart med sex kaféer i centrala Helsingfors. Dessutom kommer vi att leverera kaffe till enheterna på IsoPaja Yle, den finska public service-radion, säger Leif Sjöblom.

Leif Sjöblom, ansvarig för den finska Out of Home-marknaden, Löfbergs, tfn: 070-248 84 67

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har drygt 300 anställda och omsätter 1,7 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs. http://www.lofbergs.se