Vad är vardagsrasism? I första avsnittet av intervjuserien Frågan bjuder Hanna Persson hem journalisten och På Spåret-vinnaren Parisa Amiri.

Hanna Persson söker svar på svåra frågor i ny intervjuserie

I intervjuserien Frågan låter Löfbergs programledaren Hanna Persson ställa frågorna som står mellan oss och en bättre morgondag. Svaren söker hon tillsammans med kända personer och profiler med utgångspunkt i deras personliga erfarenheter.

- Vi har bland annat gjort två avsnitt med fokus på rasism och sexuella övergrepp där Hanna träffar Parisa Amiri och Nina Rung, två power ladies med stort inflytande i sociala medier, säger Erica Hallin, Content & Production Manager på Löfbergs.

- I ett annat avsnitt snackar Hanna med komikern och programledaren Messiah Hallberg om hur man är kille i en värld som allt oftare börjar ifrågasätta mäns privilegier.

En viktig fika
Intervjuserien består av sju avsnitt där varje avsnitt tar utgångspunkt i en specifik fråga. Det kommer bland annat att handla om jämlikhet, rasism, hållbarhet, kroppsmedvetenhet och mental hälsa.

- Vi vill lyfta frågor som är viktiga för vår målgrupp och som det är viktigt att vi kommer tillrätta med. Att prata om dom över en kopp kaffe är en bra start, säger Erica Hallin.

Intervjuserien produceras av Hanna Perssons nystartade produktionsbolag TJEJTV AB och publiceras på webben och i Löfbergs Youtube-kanal. De tre första avsnitten släpps 15, 16 och 17 maj. Resterande avsnitt publiceras i juli.

Erica Hallin, Content & Production Manager, tfn 054-14 01 79, erica.hallin@lofbergs.se
Anders Thorén, pressansvarig, tfn 0703-55 64 22, anders.thoren@lofbergs.se

Frågan
En webbserie där Löfbergs låter programledaren Hanna Persson intervjua kända personer och profiler med utgångspunkt i en specifik fråga. Det kommer bland annat att handla om jämlikhet, rasism, hållbarhet, kroppsmedvetenhet och mental hälsa.

Avsnitt 1: Vad är vardagsrasism?
Hanna bjuder hem sin kompis, journalisten och På Spåret-vinnaren Parisa Amiri för ett öppenhjärtigt snack om rasism. Vad svarar man på frågan “vad har du flytt ifrån då?” och hur förhåller man sig till att växa upp i - och göra karriär - i en vithetsnorm?

Avsnitt 2: Hur är man kille 2019?
Komikern och programledaren Messiah Hallberg kommer hem till Hanna för att snacka om hur man är kille i en värld som allt oftare börjar ifrågasätta mäns privilegier. Det blir snack om maktförskjutning, applåderna du får som pappaledig och det farliga i att kalla sig för “god kille”.

Avsnitt 3: Vad gör jag om en kollega tar mig på röven?
Genusvetaren och kriminologen Nina Rung bjuds på fika hemma hos Hanna för att reda ut vad du faktiskt gör om du blir sexuellt trakasserad på din arbetsplats. Hur vågar man säga till Ulf 62 år att man inte vill ha kommentarer om sitt utseende? Och vilket ansvar har egentligen våra arbetsgivare?