Jubileumsblandning Löfbergs Lilas bästa kaffelansering någonsin

Smaken, designen och ett otraditionellt sätt att skapa ett nytt kaffe har gjort Löfbergs Lilas Jubileumsblandning till en synnerligen lyckad lansering. Kaffet utvecklades till familjeföretagets hundraårsjubileum i år och har redan seglat upp på kaffets topp-20-lista1 i dagligvaruhandeln. Detta är den bästa kaffelanseringen på länge i dagligvaruhandeln sett till både volym och butikstäckning2. Till och med de som inte köper kaffe i vanliga fall, har upptäckt Löfbergs Lilas Jubileumsblandning, som har kommit för att stanna. – Detta är stort! säger Leif Lindholm, som ansvarar för Löfbergs Lilas försäljning till dagligvaruhandeln. Efter bara åtta månader är Jubileumsblandningen en storsäljare. Att den lockat till sig nya konsumenter är extra angenämt och värdeskapande för kategorin. De som har köpt Jubileumsblandning verkar ha hittat sitt favoritkaffe. Siffrorna från GfK bekräftar att 57 procent av dem som köpt produkten vid flera tillfällen kommer att köpa den igen3. 2,4 procent av dem som har köpt Jubileumsblandning är helt nya konsumenter, personer som inte köpt vanligt kaffe alls under perioden före lanseringen4. Vad är hemligheten? Smaken som svenskar älskar Inom kategorin kaffe har företagen tidigare fokuserat främst på rostningsgrad. När Löfbergs Lila skapade Jubileumsblandningen satte de i stället smaken främst. Smakpreferenserna förändras över tiden och idag tycker svenska folket om runda och fylliga smaker, det visar inte minst den stora försäljningen av viner med den karaktären. Jubileumsblandningen gjordes alltså rund och fyllig. Bönorna kommer från Brasiliens högland, från det bergiga Centralamerika och högplatåerna i Östafrika. Kaffet är lätt mörkrostat och har en fruktig arom som ger en rund sötma, mild fyllighet och lång eftersmak. Resultatet är just ett sådant kaffe som svenskarna vill ha. Design säljer! Nya kaffesorter får ofta ett nytt utseende som följer designen på övriga varianter av varumärket. Inte Jubileumsblandningen. Den kom i sex olika förpackningar, alla inspirerade av ett decennium i Löfbergs Lilas hundraåriga historia. Olika designers har tolkat tiden och tagit fram en retromodern förpackningsdesign. Ett annorlunda och spännande inslag i kaffehyllan och roligt att ha hemma. Även designen får toppbetyg. I GfK:s mätning säger hela 63 procent av förstagångsköparna att de valde produkten främst tack vare att de gillade designen som väckte nyfikenhet. Allra högst betyg får 60- och 80-talsmotiven.3 Uppskattade kampanjer Möjlighet att samla muggar med alla sex designmotiven, att köpa en kaffeburk med präglat 2000-talsmotiv och retroaffischer med historiska reklambilder har varit uppskattade konsumentinslag i lanseringskampanjen, som även omfattade en massiv exponering genom print i branschpress och kvällspress, Buffé, Mersmak och utomhusreklam. Det har varit provsmakningar i många butiker och hundra tusen portionspåsar har delats ut. Marknadschefen Kathrine Löfberg är mycket nöjd. – Jubileumsblandningen är en ovanligt lyckad kombination av smak, design och marknadsföring. Både kvalitet och design finns i våra kärnvärden och nu har vi konkreta bevis för att det fungerar att jobba innovativt med alla dessa faktorer tillsammans, ända ner på produktnivå, säger Kathrine Löfberg. Smak och design som går hem även utanför Sverige Jubilee Blend, som kaffet heter i Löfbergs Lilas exportländer, har efter bara ett halvår blivit näst största artikeln i Löfbergs Lilas exportsortiment. Jubilee Blend finns i Baltikum, Ryssland, Ukraina och Slovenien. I Estland är Löfbergs Lila en stor aktör med en marknadsandel på 20 procent. – Lanseringen av Jubilee Blend är den bästa vi gjort. Den stärker Löfbergs Lila som varumärke för kvalitetskaffe på de internationella marknaderna, säger Urban Hellberg, exportchef på Löfbergs Lila International. För mer information, kontakta: Kathrine Löfberg marknadschef Löfbergs Lila, tel 070-665 97 39 E-post: kathrine.lofberg@lofbergslila.se 1 AC Nielsen, DVH Butiker > 100 kvm, bönkaffe vol. 1000kg rull. 26v tom. v43 -06 2 AC Nielsen, DVH Butiker > 100 kvm, bönkaffe vol. 1000kg & num. fsg.distr. Jmf första 26v av samtliga nylanseringar inom bönkaffe inom 3 rull. helår tom. v43 -06 3 GfK:s Internetpanel okt. -06 4 GfK:s Konsumentpanel jmf perioderna sep05-feb06 & mar06-aug06 Löfbergs Lila AB ingår i familjeföretaget AB Anders Löfbergs kaffegrupp. Där ingår också produktionsbolaget Kaffehuset i Karlstad AB samt försäljningsbolagen Löfbergs Lila AS, Löfbergs Lila International AB och Peter Larsens Kaffe AS. Verksamheten grundades 1906 och är idag ett av de större rosterierna i Norden. Bolaget ägs fortfarande av familjen Löfberg, nu i tredje och fjärde generationen. De senaste åren har företagets position stärkts genom ett starkt engagemang för kvalitet, socialt ansvar och ett aktivt arbete för miljö och en hållbar utveckling. Företaget är en av Europas största importörer av ekologiskt och rättvisemärkt råkaffe. Kaffegruppen omsätter cirka 1 miljard och har 200 anställda.