Lars Appelqvist kan bli Årets vd

Lars Appelqvist kan bli Årets vd

Lars Appelqvist på Löfbergs kan bli Årets vd. Det står klart när årets finalister till det prestigefulla priset presenterats. Syftet med utmärkelse är att lyfta fram goda exempel och uppmärksamma duktiga vd:ar som driver sina organisationer och svenskt näringsliv framåt. Vem som vinner avslöjas den 25 oktober.

- Det känns naturligtvis oerhört hedrande att vara en av slutkandidaterna, speciellt då juryn lagt extra stor vikt vid ledaregenskaper i CSR- och hållbarhetsfrågor, säger Lars Appelqvist, vd på Löfbergs.

Årets vd delas ut i tre olika kategorier: små, mellanstora och stora företag. Lars är nominerad i kategorin mellanstora företag där han bland annat tävlar mot Erik Fichtelius på UR. Varje kategori har sex finalister.

Årets vd är ett samarbete mellan Motivation.se och Executive People. Läs mer om utmärkelsen här.

Lars Appelqvist, vd, Löfbergs, tfn:  054-14 01 29

Fakta Årets vd

Årets vd är en utmärkelse som syftar till att lyfta fram goda exempel och uppmärksamma duktiga vd:ar som driver sina organisationer och svenskt näringsliv framåt.

Finalister i kategorin mellanstora företag (200-1000 medarbetare):

• Lars Appelqvist, Löfbergs
  • Karin Bodin, Polarbröd
  • Erik Fichtelius, UR
  • Dimitris Gioulekas, Knightec
  • Sarah McPhee, SPP
  • Johan Oljeqvist, Fryshuset

Jury:

• Bicky Chakraborty, vd Elite Hotel
  • Catherine Sahlgren, vd Selecta
  • Cecilia Giertta vd Sveriges Bryggerier
  • Johan Lilja, Direktor Läkarmissionen
  • Sigrun Hjelmquist executive Partner, Facesso AB
  • Bosse Brixeman, vd Executive People
  • Per Winblad vd & chefredaktör Motivation.se

Kriterier:

• Pristagaren arbetar i någon form aktivt med CSR (Corporate Social Responsibility), dvs att ta ansvar för hur företaget påverkar samhället, ekonomiskt, miljömässigt och socialt.
  • Pristagaren har förmåga att leda människor och att genom sitt ledarskap fått människor att växa.
  • Pristagaren har förmåga att bygga en organisation och visat goda resultat i de verksamheter som han/hon har varit vd för.