Löfbergs flyttar till Stureplan

Löfbergs flyttar till Stureplan

Nej, det blir ingen flytt av kaffeskrapan från Karlstad till Sergels torg. Men det blir ändå ett nytt kafferosteri i Stockholm. Lagom till julhandeln öppnar Löfbergs nämligen sin första flagship store och ett mikrorosteri på Kungsgatan, ett stenkast från Stureplan.

Det var i slutet av 2013 som Löfbergs berättade om sina planer att rosta kaffe i centrala Stockholm. Sedan dess har man sökt med ljus och lykta efter en lämplig lokal.

- Nu har vi hittat ett schysst ställe i perfekt cityläge. Det ger oss och alla kaffetörstiga Stockholmare goda möjligheter att lära känna varandra ännu bättre, säger Leif Sjöblom, marknadschef på Löfbergs.

Ett värmländskt kaffemecka
På Löfbergs flagship store kommer kaffeälskaren att kunna tillfredsställa sina behov på flera sätt. Hjärtat blir ett välutrustat, modernt kafé med värmländsk prägel. Dessutom kommer det att finnas en fullmatad butik med Löfbergs hela sortiment. I lokalen kommer Löfbergs även att arrangera utbildningar och kaffeprovningar - och rosta kaffe förstås.

- Vi vill skapa ett kaffemecka där man kan göra, smaka och lära sig mer om kaffe. Vi kommer naturligtvis att dela med oss av all vår kunskap och passion. Eftersom vi köper allt vårt kaffe direkt från odlarländer kommer vi till exempel berätta om alla spännande möten med kaffebönder runtom i världen, säger Leif Sjöblom.

En god anledning att ses
Löfbergs grundades 1906 och är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Huvudkontoret ligger i Karlstad där företaget även öppnade ett kafé 2011.

- Att träffa konsumenten ansikte mot ansikte är viktigt, kul och lärorikt. Vi vill och ska vara en god anledning att ses och här får vår nya flagship store en viktig roll, säger Leif Sjöblom.

Leif Sjöblom, marknadschef, Löfbergs, 054-14 01 42, leif.sjoblom@lofbergs.se

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har 300 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs.