Löfbergs i engelsk storaffär

Löfbergs i engelsk storaffär

Svenska Löfbergs fortsätter att expandera i Europa. Nu köper det familjeägda kafferosteriet engelska Food Brands Group. Genom förvärvet etablerar sig Löfbergs i den engelska dagligvaruhandeln. Affären är den största i Löfbergs drygt hundraåriga historia.

- En stor och strategiskt mycket viktig affär. Vi köper ett väletablerat företag med upparbetade distributionskanaler till de största butikerna och livsmedelskedjorna. Det ger oss goda möjligheter att vinna marknadsandelar inom ett segment som växer kraftigt i England, säger Lars Appelqvist, vd på Löfbergs.

Flerfaldig prisvinnare
Food Brands Group bildades 1983 och omsätter drygt 90 miljoner kronor. Företaget arbetar med en rad starka varumärken, till exempel Percol, och är kända för sin höga kvalitet. De senaste tio åren har man vunnit ett 40-tal priser för smak och kvalitet. Food Brands Group är dessutom störst i England när det gäller Fairtrade-märkt kaffe.

- Precis som Löfbergs har Food Brands Group lagt stort fokus på sitt hållbarhetsarbete. Vi delar värderingar när det gäller ansvaret för människor och miljö. Det gör att vi passar extra bra ihop, säger Lars Appelqvist.

2011 köpte Löfbergs engelska Red Cup som levererar kaffe och kaffeautomater till kontor och andra storhushåll. Förvärvet av Food Brands Group innebär att Löfbergs omsättning i England kommer att uppgå till cirka 130 miljoner kronor.

Mer kaffe än te
Segmentet heta drycker växer med mellan fyra och fem procent om året i England. 2011 var marknaden värd knappt 15 miljarder kronor. Idag köper engelsmännen mer kaffe än te. Snabbkaffe står för den klart största delen även om malet kaffe växer mest.

Ökad internationalisering
Löfbergs bildades 1906 och sålde länge bara sitt kaffe i Sverige. 1993 började man exportera kaffe till Baltikum. Sedan dess har man gjort en rad förvärv ibland annat Danmark, Norge, Lettland och England.

- Idag är Löfbergs verksamma på tio olika marknader i Europa. För drygt fem år sedan sålde vi drygt tio procent av vårt kaffe utanför Sverige, idag är siffran knappt 40 procent, säger Lars Appelqvist.

Lars Appelqvist, vd, Löfbergs, 054-14 01 29

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har 280 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs. www.lofbergs.se