Löfbergs kan vinna globalt matinnovationspris

Löfbergs kan vinna globalt matinnovationspris

Kafferosteriet Löfbergs är nominerade till SIAL– världens största matinnovationspris - för sina växtbaserade kaffekaplsar och sitt ready to drink kaffe ICE.

Det familjeägda kafferosteriet har en historia av att ständigt vara nyfikna och öppna för nya trender. De senaste åren har man allt mer målmedvetet arbetat med att utveckla nya innovativa produkter för att möta förändrade konsumentbehov, alltid med hållbarhet och den bästa smaken som en genomgående drivkraft.

- Våra växtbaserade kapslar för Nespressosystemet ® är ett väldigt bra exempel på hur vi arbetar med innovation. Vi utgår från en konsumenttrend och ser vad vi kan göra för att möta denna trend med en riktigt god produkt som är så hållbar som möjligt. Våra växtbaserade kapslar som innehåller riktigt gott certifierat kaffe och som efter användning kan slängas direkt i matavfallet är en sådan innovation som vi är extra stolta över, säger Gabriella Gille, Brand & Product Development Director på Löfbergs

Nya konsumtionsmönster av kaffe vinner mark

Så kallade ready to drink produkter växer snabbt, inte minst i Norra Europa där vi i en allt högre utsträckning köper färdiga kaffeprodukter som vi dricker på språng. Precis som i andra kategorier är hälsa och hållbarhet något som får allt större betydelse för konsumenterna. Löfbergs ICE produkter är baserade på naturliga ingredienser och kaffet är ekologiskt och Fairtrademärkt. Förpackningen är s.k. Cartocan® som är återvinningsbar.

- Det är verkligen kul att våra nya produkter och vårt svenska ursprung har fått så stor uppmärksamhet internationellt, vilket också lett till ett stort antal exportförfrågningar på såväl ICE som våra växtbaserade kapslar, säger Gabriella Gille på Löfbergs

Sofia Svahn, Director of Communications, Löfbergs, tel: 054-14 01 10

Gabriella Gille, Brands- & Product Development Director, tel: 054-140121

*Nespresso® är ett registrerat varumärke av tredje part och har inget samröre med AB Anders Löfberg