Löfbergs Kharisma bara ökar och ökar

Ökad försäljning. Månad efter månad. I snart två år. Löfbergs lansering av Kharisma har överträffat förväntningarna med råge. Den senaste tolvmånadersperioden (mars 2012 - feb 2013) var tillväxten hela 96 procent, mer än dubbelt så mycket som för andra etablerade produkter inom mörkrostsegmentet.

Kharisma lanserades i maj 2011 och sedan dess har försäljningen ökat oavbrutet. Enligt Leif Sjöblom, marknadschef på Löfbergs, beror framgången till stor del på att man tidigt i utvecklingsprocessen arbetade tillsammans med konsumenter för att få fram en smakprofil som tilltalar många. Och det gör Kharisma bevisligen.

- Sju procent av de svenska hushållen har köpt Kharisma och hälften av dem har blivit lojala konsumenter, det vill säga köper Kharisma om och om igen. Det är riktigt bra i en kategori som kännetecknas av att konsumenterna växlar mellan ett par olika varumärken och oftast köper det som går på kampanj, säger Leif Sjöblom.

Lyhörda och nyfikna
Sociala medier var tidigt ett självklart verktyg för Löfbergs i kommunikationen med konsumenterna och användes för att rekrytera personer till en konsumentpanel. Här fick deltagarna blindtesta olika kaffen, både i fokusgrupper och i sina hem. Återkoppling från konsumenterna, i kombination med analyser av olika marknadsdata, gjorde att Löfbergs kunde identifiera en ledig marknadsposition för Kharisma.

- Genom att vara lyhörda och nyfikna fick vi hjälp att hitta en smakblandning som faller många på läppen som vi sedan kunnat marknadsföra på ett aptitligt sätt. Det har både vi, handlarna och många konsumenter glädje av idag, säger Leif Sjöblom.

Källa: Nielsen och GfK

Leif Sjöblom, marknadschef, Löfbergs, 054-14 01 42
Kent Pettersson, försäljningsdirektör Retail, 054-14 01 43

Taggar