​Löfbergs når sina klimatmål med biogasol

​Löfbergs når sina klimatmål med biogasol

Varje dag tar Löfbergs kafferosteri i Karlstad emot 140 ton råkaffe, och varje dag lämnar drygt tio miljoner koppar kafferosteriet. Rostningen har länge varit en stor hållbarhetsutmaning och företaget har jobbat aktivt med att hitta alternativ till konventionell gasol. Nu tar Löfbergs ett stort kliv i rätt riktning. Genom att blanda in biogasol kommer Löfbergs nå sitt mål att minska sin klimatpåverkan med minst 40 procent till år 2020.

- En milstolpe som visar hur viktigt det är att sätta konkreta mål för sitt hållbarhetsarbete. När vi satte målet visste vi inte riktigt hur det skulle gå till, men det fick oss att driva på arbetet vilket gett resultat, säger Eva Eriksson, hållbarhetsdirektör på Löfbergs.

Ett grönare alternativ
Som medlemmar i företagsnätverket Hagainitiativet är Löfbergs mål att minska sin klimatpåverkan med minst 40 procent till år 2020 jämfört med basåret 2005. Verksamhetens största klimatpåverkan kommer från gasolen som används vid kafferostningen, och en förutsättning för att nå klimatmålen har varit att hitta ett grönare bränslealternativ. Lösningen blev alltså att blanda in biogasol som levereras av Kosan Gas, en av Nordens ledande leverantörer av gasol.

- Biogasolen utvinns från hållbara råvaror som vegetabiliska oljor och animaliskt fett vid framställningen av biodiesel. Genom att blanda in 20 procent biogasol minskar våra koldioxidutsläpp vid rostningen med 19 procent, vilket gör att vi når vårt övergripande mål, säger Eva Eriksson.

Ansvar från böna till kopp
Mycket av Löfbergs hållbarhetsarbete sker i odlarland där kaffets hållbarhetsutmaningar är störst. Det handlar dels om att ge småskaliga kaffeodlare verktyg att möta klimatförändringar och förbättra sina livsvillkor, dels om att få nästa generation att se en framtid som kaffeodlare.

På hemmaplan handlar hållbarhetsarbetet bland annat om energieffektiviseringar, smartare transporter, mer förnybar energi och klimatsmarta förpackningar.

>> Läs mer i Löfbergs hållbarhetsredovisning.

Eva Eriksson, hållbarhetsdirektör, Löfbergs, tfn: 054-14 01 23, eva.eriksson@lofbergs.se

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har drygt 300 anställda och omsätter 1,8 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs. http://www.lofbergs.se