Löfbergs hållbarhetsredovisning: Kaffet hotas av klimatförändringar

Löfbergs hållbarhetsredovisning: Kaffet hotas av klimatförändringar

Kaffeproduktionen i världen riskerar att halveras till år 2050 på grund av stigande temperaturer och förändrad nederbörd. Det berättar kafferosteriet Löfbergs, som i dag presenterar sin årliga hållbarhetsredovisning. Att hantera klimatförändringarna är en av företagets största utmaningar.

– Vi måste agera kraftfullt för att vända utvecklingen. Löfbergs satsar nu stort på att ge unga kaffeodlare utbildning och ekonomiskt stöd för att hantera det förändrade klimatet, säger Lars Appelqvist, vd för Löfbergs.

Det är också kaffeodlingen som påverkar klimatet mest i företagets värdekedja. Därför stödjer och utbildar Löfbergs kaffeodlare för att de ska kunna odla mer klimatsmart. Det handlar bland annat om att förodla nya, mer resistenta trädsorter och metoder som gör att mer kol stannar i marken.

Ny klimatsmart förpackning
I Sverige arbetar Löfbergs intensivt för att minimera klimatutsläppen. Under det gånga verksamhetsåret har bolaget bland annat börjat använda biogasol i kafferostningen och börjat testköra en biobaserad kaffeförpackning som till största del är tillverkad av sockerrör.

– Hållbarhet är kärnan i vår affär och vi vill bidra till att göra våra kunder mer hållbara. Den nya växtbaserade förpackningen är ett viktigt steg i det arbetet, säger Lars Appelqvist.

Anders Thorén, pressansvarig, Löfbergs, tfn: 070-355 64 22, e-post: anders.thoren@lofbergs.se

Några av Löfbergs hållbarhetsnyheter från året som gått:

• Lanserar Next Generation Coffee, en satsning som förbättrar villkoren för unga kaffeodlare i Colombia och Tanzania
  • Börjar testköra växtbaserade kaffeförpackningar av sockerrör
  • Börjar använda biogasol i kafferostningen
  • Rekordvolymer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe
  • Först i Sverige att använda Scanias klimatsmarta hybridlastbil som minskar koldioxidutsläppen med 92 procent

Här kan du ta del av hela hållbarhetsredovisningen för koncernen AB Anders Löfberg:
>> Hållbarhetsredovisning 2016/2017