Löfbergs planerar för fortsatt tillväxt i Finland. Som ett led i arbetet inleder Lena Rodin, marknadschef på Löfbergs, ett samarbete med den Sami Puutio och den finska reklambyrån Nitro.

Löfbergs ökar i Finland

Löfbergs fortsätter vinna mark i Finland, världens mest kaffetörstiga land. De senaste åren har det familjeägda kafferosteriet ökat sin försäljning kraftigt inom både dagligvaruhandel och till caféer och restauranger. Nu tar Löfbergs sats för att fortsätta växa.

- 2017 ökade vår försäljning inom den finska dagligvaruhandeln med 38 procent, en tillväxttakt vi har goda möjligheter att hålla i. Det betyder att vi kommer fortsätta ta marknadsandelar, säger Lars Appelqvist, vd på Löfbergs.

Fokus på mörkrostat kaffe
Löfbergs har positionerat sig med sitt mörkrostade kaffe i Finland, något som visat sig vara ett lyckokast. Medan kaffesegmentet som helhet står still ökar försäljningen av mörkrostat kaffe med ca 30 procent per år.

- Utvecklingen i Finland passar oss bra. Vi har ett sortiment som är mer mörkrostat än vad man är van med. Det ska vi bli ännu tydligare med i vår kommunikation, säger Lena Rodin, marknadschef på Löfbergs.

För att öka kännedomen inleder Löfbergs nu ett samarbete med den Helsingfors- och Åbobaserade reklambyrån Nitro. Med kampanjen ”Hitta din styrka”, som kommer att gå i flera olika kanaler, vill man få fler att upptäcka och prova ett mer mörkrostat kaffe.

Ökad internationalisering
Löfbergs satsning i Finland är en del av en ökad internationalisering för det svenska kafferosteriet. Företaget är aktiva på ett tiotal marknader i norra Europa och säljer idag drygt 40 procent av sitt kaffe utomlands. Hösten 2017 startade man även ett dotterbolag i Kanada.

Lena Rodin, marknadschef, Löfbergs, tfn: 054-14 01 15, lena.rodin@lofbergs.se
Anders Thorén, pressansvarig, Löfbergs, tfn: 0703-55 64 22, anders.thoren@lofbergs.se

Löfbergs grundades 1906 och är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har 340 anställda och omsätter 1,9 miljarder kronor. Löfbergs rostar kaffe i Sverige, Norge, Danmark och Lettland, och har även bolag i England och Kanada. Huvudkontoret ligger i Karlstad. Löfbergs är en av världens största inköpare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe, och äger även te-varumärket Kobbs. www.lofbergs.se