Löfbergs på ny finsk arena

Löfbergs på ny finsk arena

Finland är en viktig marknad för Löfbergs. Det senaste året har det svenska kafferosteriet ökat sin försäljning kraftigt i världens kaffetörstigaste land. Ett samarbete med hockeylaget Lahti Pelicans och Isku Areena ska stärka varumärket ytterligare.

- Vi växer men är fortfarande en relativt liten spelare i Finland. Nu har vi bestämt oss för att ta matchen med de stora aktörerna. Då gäller det att synas för att öka kännedomen om oss och vårt goda kaffe, säger Leif Sjöblom, marknadschef på Löfbergs.

Samarbetet med Lahti Pelicans, som spelar i den finska SM-ligan, och Isku Areena innebär en kraftfull exponering i arenan som tar drygt 5 000 åskådare. Besökarna serveras naturligtvis kaffe från Löfbergs i fortsättningen.

Finns på fler arenor
Att synas på stora finska arenor är inget nytt för Löfbergs. För ett år sedan blev Löfbergs officiell kaffepartner till nationalarenan Hartwall Areena i Helsingfors med en miljon besökare om året. Och så sent som för en månad sedan blev det klart att det serveras Löfbergs på Finlands nationalscen: Helsingfors Stadsteater.

- Tanken är naturligtvis att det ska bidra till att ännu fler konsumenter, restauranger och butiker får upp ögonen för vårt goda och kraftfulla kaffe, säger Leif Sjöblom.

Leif Sjöblom, marknadschef, Löfbergs, 054-14 01 42, leif.sjoblom@lofbergs.se

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har 300 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs.