Löfbergs prisades i Almedalen

Löfbergs prisades i Almedalen

Löfbergs är en av Sveriges 10 bästa förebilder inom hållbarhetsområdet. Det visar en undersökning som presenterades under Almedalsveckan. 200 hållbarhetsexperter har fått tycka till om vilka svenska företag som ligger i framkant, och Löfbergs är alltså ett av dem. Idag fick Löfbergs ta emot utmärkelsen FörebildsFöretaget 2013.

­- Jättekul att vårt hållbarhetsarbete uppmärksammas. Det här är frågor som vi arbetar integrerat och långsiktigt med och det ger resultat, säger Eva Eriksson, hållbarhetschef på Löfbergs som tog emot utmärkelsen FörebildsFöretaget 2013 idag.

Just långsiktighet och att hållbarhetsarbetet är en integrerad del av affärsmodeller, strategier och så vidare hör enligt undersökningen till de allra viktigaste kännetecknen för de mest framgångsrika företagen. Kommunikation och att ledningen är involverad är två andra viktiga bitar.

Undersökningen gjordes av managementbolaget Allies och presenterades i Almedalen på torsdagen. Förutom Löfbergs lyftes även H&M, Ikea, Max Hambugare, Patagonia, Saltå Kvarn Skanska, Unilever och Volvo fram som de bästa förebilderna.

Eva Eriksson, hållbarhetschef, Löfbergs, tfn 054-14 01 23

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har 280 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs. www.lofbergs.se