Löfbergs prisas för sitt hållbarhetsarbete

Löfbergs prisas för sitt hållbarhetsarbete

Kafferosteriet Löfbergs fick idag ta emot priset Utmärkt Hållbar Leverantör. Priset delas ut av Miljöstyrningsrådet och belönar ett företag som arbetar framgångsrikt med att leverera miljöanpassade varor och tjänster.

- Syftet med priset är att lyfta fram goda exempel på företag som arbetar seriöst och innovativt med att möta ökade krav på miljö och social hänsyn. Här är Löfbergs en föregångare. De har bland annat drivit på både utbud och efterfrågan av ekologiskt och Fairtrademärkt kaffe på ett framgångsrikt sätt, säger Sven-Olof Ryding, vd på Miljöstyrningsrådet.

Både smakar och gör gott
Kathrine Löfberg, kommunikationsdirektör, fanns på plats i Stockholm för att ta emot priset som delades ut i samband med konferens Hållbar upphandling. Konferensen arrangerades av Miljöstyrningsrådet som är regeringens expertorgan inom miljöanpassad offentlig upphandling och tidningen Miljöaktuellt.

- Det är naturligtvis oerhört hedrande att vi uppmärksammas på detta sätt. Vi är och kommer alltid att vara ett kaffe som både smakar och gör gott, säger Kathrine Löfberg, kommunikationsdirektör på Löfbergs.

Löfbergs får priset för att man: 

• kan visa hur företagets miljösatsningar leder till faktiska miljöförbättringar i samhället – t.ex. genom att vara en föregångare beträffande certifierat kaffe som Fairtrade, Krav, Rainforest Alliance, UTZ och EU-ekologiskt 
  • öppet kommunicerar erfarenheter om miljö och sociala frågor till andra aktörer som vill förbättra sin verksamhet – t.ex. genom hållbara offerter och transparent hållbarhetsredovisning 
  • kan verifiera miljövinster och sociala förbättringar – t.ex. genom egna utvecklingsprojekt i odlarländer och energibesparingar