Löfbergs vann designpris

Löfbergs vann designpris

Kafferosteriet Löfbergs nya design faller många på läppen - både konsumenter och experter inom förpackningsbranschen. På torsdagen vann Löfbergs priset Packaging Design Awards som delades ut på mässan Pack & Emballage i Stockholm.

- Det ligger mycket arbete bakom den nya designen, så det är naturligtvis en energikick för alla oss på Löfbergs att vi uppmärksammas på detta sätt, säger Leif Sjöblom, marknadschef på Löfbergs.

Löfbergs får priset ”för en visuellt attraktiv och genomarbetad förpackningsprofil som lyft försäljningen”. Packaging Design Award delas ut av tidningen Packmarknaden i samarbete med The Packaging Arena och easyFairs Pack & Emballage.

Attraktiv och säljande
Löfbergs nya design är ett led i ett stort varumärkesarbete som påbörjade förra året. Det har handlat om layout, foton och andra grafiska detaljer, men också om att göra det enkelt för konsumenten att hitta rätt smakprofil, till exempel mörkrostat, i butikshyllan. Dessutom har användarvänligheten förbättrats.

- Vi har jobbat med både uteseende och funktionen. Vi ville förmedla våra kärnvärden på ett bättre sätt och samtidigt förstärka känslan att Löfbergs är en god anledning att ses, säger Leif Sjöblom.

Leif Sjöblom, marknadschef, Löfbergs, tfn 054-14 01 42

Juryns motivering i sin helhet:

Löfbergs presenterar ny design i tre olika produktsegment. Genom designen i respektive segment löper en röd tråd som knyter an till Löfbergs kärnvärden – Äkthet, Närhet, Njutning och Tradition. Alla på sitt speciella och genomtänkta sätt. För att påminna om produkternas geografiska ursprung har en 50 år gammal romb åter tagits till heder och används som kvalitetsstämpel.

Förpackningarna signalerar med färger och texter tydligt olika smakprofiler och kombineras med en styrkegradering från 1-5 som underlättar för konsumenten att hitta sin favoritprodukt i butikshyllan. Dessutom har alla hårdvacksförpackningr fått flikar som gör dem mer lättöppnade. Resultatet har inte låtit vänta på sig – vilket visar att en visuellt attraktiv förpackning kan vara mycket säljande.

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har 280 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs.