Löfbergs vann miljöpris

Löfbergs vann miljöpris

Löfbergs vann Årets Miljöpris på Dagligvarugalan i Stockholm på torsdagskvällen. Det familjeägda kafferosteriet prisades för sitt gedigna och transparanta hållbarhetsarbete.

- Jättekul att vi uppmärksammas i branschen på detta sätt! Det sporrar oss naturligtvis i vårt fortsatta arbete, säger Kent Pettersson, försäljningsdirektör på Löfbergs.

Juryns motivering löd: ”Förutsättningarna för människa och miljö har avsevärt förbättrats genom det gedigna och transparanta hållbarhetsarbetet som genomsyrar hela företaget.”

Ansvar från böna till kopp
Löfbergs hållbarhetsarbete sker under devisen Ansvar från böna till kopp. Ett stort mål är att allt Löfbergskaffe ska vara certifierat senast 2016. Företaget är redan idag en av världens största importörer av ekologiskt och fairtrade-märkt kaffe.

Dagligvarugalan arrangeras av Fri Köpenskap, som är landets ledande affärstidningen inom dagligvaruhandeln. I juryn för miljöpriset satt satta bland andra Anna Richert, klimatexpert på Sigill Kvalitetssystem och Johan Anell, CSR- och hållbarhetsansvarig på Livsmedelsföretagen.

Kent Pettersson, försäljningsdirektör Retail, Löfbergs, 054-14 01 43

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har 280 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs.