Magnifik nyhet från Löfbergs Lila

Lätt mörkrostat kaffe blir mer och mer populärt i de svenska hemmen. Nu breddar Löfbergs Lila sitt sortiment och lanserar Magnifika, en fyllig och karaktärsfull nyhet. Magnifika säljs både som bryggkaffe och som hela bönor och finns i butik från och med vecka 36.

- Magnifika ligger helt rätt i tiden och har goda förutsättningar att bli en riktig storsäljare, säger Leif Sjöblom, marknadschef på Löfbergs Lila.

Nu satsar Löfbergs Lila stort på marknadsföringen av Magnifika. Samtidigt förnyas designen på hela kaffesortimentet.

Passar det mesta
Magnifika är ett fylligt, lätt mörkrostat kaffe med kakaotoner och subtil doft av vanilj. De utvalda bönorna kommer från Syd- och Centralamerika, Östafrika och Sydostasien.

- Kaffet passar till det mesta, både mat och fika. Själv tycker jag att Magnifikas speciella karaktär gör att det smakar extra gott till en chokladbit, säger Leif Sjöblom.

Tog hjälp av vännerna på facebook
Namnet på det nya kaffet kom till efter en tävling på Löfbergs Lilas facebooksida. Det vinnande bidraget skickades in av Bernt Karlsson från Vejbystrand, en av företagets mer än 22 000 vänner på facebook.

- Vi fick många bra förslag samtidigt som folk började prata om och fråga efter kaffet redan innan det nått butikerna, säger Leif Sjöblom.

Magnifika är Rainforest Alliance-certifierat. Rainforest Alliance är en oberoende organisation som arbetar för att bevara den biologiska mångfalden och för att skapa hållbara försörjningsmöjligheter för kaffeodlare. Senast 2016 ska allt kaffe som Löfbergs Lila säljer vara certifierat.

Leif Sjöblom, marknadschef, Löfbergs Lila, tel. 054-14 01 42

Löfbergs Lila är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har 280 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Löfbergs Lila grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs Lila äger även te-märket Kobbs. www.lofbergslila.se