Mörkrostad favorit nu även som snabbkaffe

Kharisma har på kort tid blivit en favorit bland Sveriges kaffeälskare. Nu lanseras det mörkrostade kaffet även som frystorkat snabbkaffe. Nyheten når butiker i slutet av februari. Då går den även att handla i Löfbergs webbshop.

- Kharisma är en av våra mest lyckade lanseringar någonsin och finns sedan tidigare som bryggkaffe, hela bönor och kapslar. Det känns jättebra att även kunna erbjuda det som frystorkat snabbkaffe, ett segment som växt de senaste åren, säger Leif Sjöblom, marknadschef på Löfbergs.

Intensiv arom
Kharisma är ett mörkt och smakrikt frystorkat snabbkaffe med intensiv arom, nötaktiga toner och friska, fruktiga nyanser. Det består av 100 procent Arabicabönor från Rainforest Alliance-certifierade gårdar i Sydamerika. Snabbkaffet säljs i en praktisk, återförslutningsbar zippåse.

- Rainforest Alliance är en certifiering som bidrar till att bevara den biologiska mångfalden och att skapa hållbara försörjningsmöjligheter för kaffebönder. Vi är redan idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-certifierat kaffe och senast 2016 ska allt Löfbergskaffe vara certifierat, säger Leif Sjöblom.

En allt större del av kaffemarknaden
Snabbkaffe har blivit mer populärt i Sverige de senaste åren. I dagligvaruhandeln har snabbkaffe en värdeandel på 13,6 procent av den totala kaffemarknaden (AC Nielsen, december 2013).

I Löfbergs sortiment av frystorkat snabbkaffe finns även Harmoni, ett mellanrostat kaffe som är både Krav- och Fairtrade-märkt.

Leif Sjöblom, marknadschef, Löfbergs, 054-14 01 42

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har 300 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs.