Nordic Choice och Compass Group valde Löfbergs

Nordic Choice och Compass Group valde Löfbergs

Löfbergs befäster sin ledande position på den svenska Out of Home-marknaden. I en gemensam upphandling väljer Nordic Choice och Compass Group att förlänga med det familjeägda kafferosteriet. Förutom massor av gott kaffe innehåller avtalet en unik hållbarhetssatsning.

- Det handlar naturligtvis om ekologiskt och Fairtrademärkt kaffe, men vi gör även en riktad klimatkompensation i en kaffeodlarregion, säger Anders Jonsson, inköpschef på Nordic Choice.

- Vi kommer också att driva ett etisk projekt tillsammans. Vi tittar på olika alternativ just nu, det handlar om en långsiktig satsning i något av de länder som vårt kaffe kommer ifrån, säger Karl Elmstedt, inköpschef på Compass Group.

100 procent hållbart
På Löfbergs, som lägger mycket energi på sitt hållbarhetsarbete, gläds man över Nordic Choices och Compass Groups engagemang.

- Det här är ett kvitto på att marknaden uppskattar att vi erbjuder ett kaffe som både smakar och gör gott. Samtidigt visar det att vi och våra kunder kan och vill göra skillnad på hållbarhetsområdet, säger Per Grahn, försäljningsdirektör på Löfbergs.

Löfbergs är en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrademärkt kaffe. Senast 2016 ska allt Löfbergs kaffe komma från certifierade kaffeodlingar. Företaget nådde nyligen en milstolpe: sedan den 1 mars är allt kaffe som Löfbergs säljer till hotell, restauranger och kaféer certifierat.

Anders Jonsson, inköpschef, Nordic Choice, tfn 0705-68 09 97
Karl Elmstedt, inköpschef, Compass Group, tfn 0704-61 75 40
Per Grahn, försäljningsdirektör, Löfbergs, tfn 054-14 01 46

Nordic Choice Hotels är Nordens ledande hotellkedja med över 170 hotell i Norge, Sverige, Finland, Estland och Lettland. Nordic Choice Hotels marknadsför hotellen under varumärkena Comfort, Quality, Quality Resort, Clarion, Clarion Collection samt Nordic Hotel & Resort.

Compass Group AB är en världsledande leverantör av måltidsservice och supporttjänster som erbjuder behovsanpassade servicelösningar till företag, arenor, universitet & högskolor, skolor och sjukhus över hela Sverige. Den svenska verksamheten drivs under varumärkena Eurest, Eurest Services, Medirest, Chartwells och Levy Restaurants. Totalt i Sverige drivs cirka 140 restauranger och konferensanläggningar genom 1 500 medarbetare.

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har 300 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs.