Nu börjar jakten på Sveriges bästa kafé

Pressmeddelande  •  2013-01-18 08:00 CET

Vilket är Sveriges bästa kafé? Det och mycket mer ska White Guide Café, en helt ny guidebok med landets 150 bästa kaféer, ge svar på. På Löfbergs, som är huvudpartner, hoppas man att guiden ska stärka intresset för den svenska kafékulturen ytterligare.

- Fikakulturen har alltid varit stark i Sverige. Samtidigt blir det vanligare och vanligare att vi fikar utanför hemmet. Därför känns det naturligt att bidra till en guide som sätter kaffet i fokus och som gör det lättare för fler att hitta ett riktigt bra kafé, säger Leif Sjöblom, marknadschef på Löfbergs.

Kaféguiden ges ut av White Guide, som även står bakom Sveriges ledande restaurangguide. Förutom presentationer och bedömningar av landets 150 bästa kaféer kommer guiden även att innehålla de senaste trenderna inom svensk fikakultur. Alla urval och tester sker av White Guides oberoende testare som använder ett unikt testformulär.

Släpps under våren
Så, vilket är då Sveriges bästa kafé? Det får vi veta när guiden släpps senare i vår. Leif Sjöblom på Löfbergs har dock redan en personlig favorit.

- Jag trivs naturligtvis allra bäst på Rosteriet, vårt eget kafé i Karlstad. Samtidigt vet jag att det finns otroligt många duktiga baristor runt om i landet, så White Guides testare har ett tufft, men samtidigt mycket gott, jobb framför sig.

Läs mer om White Guide på: www.whiteguide.se

Leif Sjöblom, marknadschef, Löfbergs, telefon 054-14 01 42
Mikael Mölstad, vd, White Guide, telefon 070-727 21 22

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har 280 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs. www.lofbergs.se