Ny ägarstiftelse ska gynna kaffebönder

Ny ägarstiftelse ska gynna kaffebönder

Familjen Löfberg stärker sitt engagemang för världens kaffebönder. En ny ägarstiftelse ska bidra till en mer hållbar utveckling i odlarländerna. Stiftelsens pengar kommer att användas till utvecklingsprojekt, forskning och utbildning.

- Vi har långa och nära relationer med kaffebönder över hela världen och vet att klimatförändringarna är en av deras absolut största utmaning. Därför känns det naturligt att fokusera på hållbarhetsarbetet i odlarländerna, säger Therese Gustafsson, fjärde generationen Löfbergare och ordförande i Familjen Löfbergs Stiftelse.

2001 tog Löfbergs tillsammans med fyra andra familjeägda kaffeföretag initiativ till International Coffee Partners, som finaniserar och genomför utvecklingsprojekt i odlarländer. Hittills har mer än 25 000 kaffebönder medverkat i projekten. Men nu vill alltså ägarna utöka sitt engagemang.

- Kafferosteriet Löfbergs fortsätter naturligtvis att ta ansvar för människor och miljö på samma sätt som tidigare. Det här är ett sätt för oss som ägare att göra ännu mer, säger Therese Gustafsson.

Halv miljon i startkapital
Familjen Löfbergs Stiftelse ska enligt stadgarna främja en hållbar utveckling i kaffeodlarländer – miljömässigt, socialt och ekonomiskt. Och det kan alltså handla om utvecklingsprojekt, forskning, utbildning eller stipendier av olika slag.

Stiftelsen har ett startkapital på en halv miljon kronor, grundarna kommer dessutom att skjuta till mer pengar varje år. Stiftelsen förvaltas av en styrelse som består av syskonen Therese Gustafsson, Martin Löfberg och Kathrine Löfberg.

Etiopien först ut
Den nya stiftelsen är redan igång med sitt första projekt: Coffee Alliance For Ethiopia (CAFÉ). Här arbetar man tillsammans med bland andra Lavazza Foundation, Neumann Stiftung och en rad lokala aktörer. Syftet är att förbättra konkurrenskraften och försörjningen för kaffebönderna och deras familjer genom hållbara odlingsmetoder och bättre kunskaper kring försäljning av kaffet. Projektet pågår i 5 år och har en total budget på tio miljoner kronor.

- Under de första två åren ger vi stöd till ungefär 1 000 kaffebönder. Samtidigt lägger vi extra fokus på att stärka kvinnors roll eftersom vi vet att jämställda kooperativ utvecklas och klarar sig bättre, säger Therese Gustafsson.

Therese Gustafsson, ordförande, Familjen Löfbergs Stiftelse, tfn: 054-14 01 63

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har 300 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs.