Ny undersökning av Sveriges kommuner: Viljan finns - men än har bara femton procent helt gått över till Rättvisemärkt kaffe.

Den övervägande delen av Sveriges kommuner har bestämt sig för att köpa Rättvisemärkt kaffe. Men än är det bara femton procent av samtliga kommuner som bestämt kan påstå att de gör det. Nära hälften av kommunerna har med Rättvisemärkt i sin upphandling men nästan ingen av dem vet om, eller hur mycket, de köper. Det visar en rundfrågning till alla landets kommuner som gjorts på uppdrag av Löfbergs Lila.

Medborgartrycket för Rättvisemärkt kaffe är stort och insändarna i lokalpressen duggar tätt med uppmaningar till politikerna att ta sitt ansvar genom att gå över till Rättvisemärkt kaffe i kommunen. Många kommuner är intresserade och har Rättvisemärkt som ett kriterium i sina upphandlingsunderlag. Men det krävs handling också. Och de flesta kommuner har ingen aning om ifall det köps in något Rättvisemärkt kaffe i kommunen överhuvudtaget. Bara 38 kommuner dvs 15 procent, av de 262 kommunerna som kunnat nås, uppger att de helt har gått över till Rättvisemärkt kaffe. Många av de kommuner som har avtal som gör det möjligt att köpa in Rättvisemärkt kaffe gör det delvis i större eller mindre utsträckning

- Vi märker ett kraftigt växande intresse för Rättvisemärkt i kommunerna och vi kommer att få se en markant ökning av antalet kommuner som köper Rättvisemärkt framöver. Att gå över till Rättvisemärkt kaffe är att visa att man tar sitt samhällsansvar på allvar och det är det allt fler som vill göra. I dessa tuffa ekonomiska tider kan den lite högre kostnaden för ett certifierat kaffe vara ett hinder att gå från ord till handling. Många tror att prisskillnaden är större än den är. Det rör sig bara om ett par öre mer per kopp som sammanlagt gör att en kaffeodlare kan ges ett garanterat minimipris för sitt kaffe. En blygsam insats för oss som konsumerar kaffet men som gör levnadsvillkoren betydligt bättre för dem som producerar det, säger Per Grahn affärsområdesansvarig på Löfbergs Lila.

Undersökningen, som genomfördes i månadsskiftet februari - mars 2009, omfattade landets samtliga 290 kommuner som kontaktades om sina inköp av Rättvisemärkt kaffe. 262 kommuner, 90 procent, svarade.

Sammanfattning av undersökningen:

• 128 kommuner har avtal som gör att de kan köpa in Rättvisemärkt kaffe. Men i vilken utsträckning man utnyttjat den möjligheten är det svårt att få fram.
  • De kommuner som avstår från att köpa Rättvisemärkt kaffe kan inte ange orsaken eller uppger olika anledningar som att de inte har tänkt på det, de anser att det är för dyrt eller att det inte finns tillräckliga påtryckningar på dem att göra det.
  • 95 kommuner, 36 procent, köper inte in Rättvisemärkt kaffe alls.

Kaffe var den första produkten som blev certifierad av Rättvisemärkt. Det var redan i slutet av 1980-talet. Försäljningen av Rättvisemärkt kaffe ökade med 90 procent under 2008 och motsvarar idag 3,4 procent av den totala kaffeförsäljningen i dagligvaruhandeln.

För mer information kontakta:

Per Grahn, affärsområdesansvarig, Löfbergs Lila, 054-14 01 00, 0706-36 87 18

Ola Höiden, presskontakt, Rättvisemärkt, 08-1220 89 05, 0709-20 54 51

Fakta om Rättvisemärkt

Rättvisemärkt är en oberoende produktmärkning och en garanti för att den märkta produkten uppfyller internationella Fairtrade-kriterier.

Rättvisemärkts arbetar för att odlare och anställda får förbättrade ekonomiska villkor, barnarbete och diskriminering motverkas, demokratin och organisationsrätten främjas, miljöhänsyn och ekologisk produktion främjas samt främjande för lokalsamhället utveckling socialt och ekonomiskt.

www.rattvisemarkt.se

Fakta om Löfbergs Lila Rättvisemärkt

Löfbergs Lila var först i Sverige av de stora kafferosterierna att sälja KRAV-märkt och Rättvisemärkt kaffe och är idag en av Europas största importörer av ekologiskt och Rättvisemärkt kaffe.

www.lofbergslila.se

Löfbergs Lila grundades 1906 och är idag ett av Nordens största kafferosterier. Företag är fortfarande familjeägt, nu i tredje och fjärde generationen. Huvudkontoret och ett av rosterierna ligger i Karlstad. Ytterligare ett rosteri finns i Viborg i Danmark. Löfbergs Lila äger också Kobbs te. Företaget har 200 anställda och omsätter cirka en miljard.

De senaste åren har Löfbergs Lila stärkt sin position på marknaden, bland annat genom sitt engagemang för socialt ansvar och sina insatser för en bättre miljö. Löfbergs Lila är idag en av Europas största importörer av ekologiskt och rättvisemärkt kaffe och landets ledande leverantör till restauranger, kaféer och företag. Löfbergs Lilas export ökar kontinuerligt.

www.lofbergslila.se

Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Idag är vi drygt 300 kaffeälskare som är verksamma i norra Europa, och som delar passionen för smak, trender och hållbarhet. Vi producerar ca 12 miljoner koppar kaffe om dagen, och är en av världens största inköpare och rostare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även varumärkena Peter Larsen Kaffe och Kobbs.