Nya kapselmaskiner hos Löfbergs

Design, funktion och kvalitet. Det är ledorden när Löfbergs lanserar ett nytt modellprogram för kapselmaskiner. Nu hoppas det familjeägda kafferosteriet få ännu fler att upptäcka hur enkelt det är att brygga en god kopp, varje gång!

- Vi har valt fyra läckra modeller så att alla kaffeälskare ska hitta sin favorit. Även om de har lite olika design fortsätter vi naturligtvis med maskiner som kan brygga espresso, bryggkaffe, varm choklad och te, säger Leif Sjöblom, marknadschef på Löfbergs.

De nya modellerna är Cyprea, Diadema, Picco och Venus. De säljs i livsmedelsbutiker, vitvaruhandeln och i Löfbergs webbshop. Alla maskiner i Löfbergs sortiment brygger med två olika tryck. Det gör att man med en enkel knapptryckning kan brygga en god kopp espresso, lungo, cappuccino, bryggkaffe, varm choklad eller te.

Populärt med kapslar

Att brygga kaffe i en kapselmaskin blir allt mer populärt. Idag har drygt 20 procent av de svenska hushållen en kapselmaskin*. Och de senaste tolv månaderna har kapselförsäljningen ökat med 24 procent, här sticker Löfbergs ut med en ökning på hela 111 procent**.

- Vi är oerhört glada över gensvaret från landets konsumenter. Det handlar naturligtvis om den goda smaken, men också om att vi har ett brett sortiment som består av espresso/lungo, mjölk, bryggkaffe, varm choklad och te, säger Leif Sjöblom.

Alla Löfbergs kapslar och maskiner passar det italienska Caffitaly-systemet som är ett av världens största kapselkoncept.

*Gfk
**Nielsen (oktober, 2014)

Leif Sjöblom, marknadschef, Löfbergs, tfn: 054-14 01 42, leif.sjoblom@lofbergs.se

Fakta om de nya modellerna

• Caffitaly Cyprea
    Liten, kompakt och lättplacerad. Enkelt att programmera egen koppstorlek för espresso, lungo och bryggkaffe. Munstycket är justerbart för mugg eller espressokopp. Vattentanken rymmer 1,2 liter och kapsellådan 8-10 använda kapslar.

Finns i tre stilrena färger: karbon, silver och röd.

• Caffitaly Diadema
    Stilren italiensk design. Enkel kontrollpanel för espresso, lungo och bryggkaffe. Vattentanken rymmer en liter och kapsellådan 8-10 använda kapslar.

Finns i två klassiska färger: vit och svart.

• Caffitaly Picco
    Kompakt, stilren och lättplacerad. Extremt enkel att använda med två knappar en för espresso/lungo och en för bryggkaffe/te. Hög effekt för snabb uppvärmning ger låg energiförbrukning. Vattentanken rymmer 0,9 liter.

Finns i sex läckra färger: Black Vulcano, White Snow, Red Fire, Blue Wave, Brown Bronze och Picco Purple Chrome .

• Caffitaly Venus
    Stilren design med robusta detaljer. Kontrollpanel med flervalsratt för enkel bryggning av espresso, lungo och bryggkaffe. Vattentanken rymmer en liter och kapsellådan 8-10 använda kapslar.

Finns i tre snygga färger: vit/svart, vit/orange och vit/lila.

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har 300 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs.