Nya schyssta bönor från Löfbergs Lila

Nya schyssta bönor från Löfbergs Lila

Löfbergs Lila sortiment av hela bönor växer. Inom kort lanseras Kharisma och Jubileum, två av företagets mest populära bryggkaffen, som hela bönor. Det innebär att Löfbergs Lila breddar sitt sortiment av hela bönor och erbjuder en rad olika smakkaraktärer.

- Hela bönor är ett starkt växande segment. Idag finns det en kaffekvarn i mer än var tionde hem. Därför känns det bra att vi nu kan erbjuda våra konsumenter ett heltäckande sortiment, i olika rostningar och många smakkaraktärer, säger Leif Sjöblom, marknadschef på Löfbergs Lila.

Både Jubileum och Kharisma hela bönor är Rainforest Alliance-certifierade. Detta som ett led i Löfbergs Lilas hållbarhetsarbete där målsättningen är att allt kaffe som företaget säljer ska vara certifierat senast 2015. Det familjeägda rosteriet i Karlstad är redan idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe.

Rainforest Alliance är en ideell organisation som arbetar för att bevara den biologiska mångfalden och för en hållbar utveckling.

Mer och mer hela bönor
Försäljningen av hela bönor har växt kraftigt inom dagligvaruhandeln det senaste året. Det förklaras bland annat av att antalet kaffekvarnar i de svenska hemmen ökat.

- Som passionerade kaffeälskare tycker vi naturligtvis att det är en positiv trend. Olika malningar ger olika smakupplevelser och det är jättekul att fler och fler experimenterar sig fram i jakten på den perfekta kaffekoppen, säger Leif Sjöblom.

För mer information, kontakta:
Leif Sjöblom, marknadschef, Löfbergs Lila, tfn 054-14 01 42

Löfbergs Lilas sortiment av hela bönor

Mellanrostat

• Purple Legend – ett mellanrostat kaffe med rund fyllighet och inslag av bär och citrus.
  • Pure Colombia – ett friskt och mellanrostat kaffe med runda, blommiga aromer.

Lätt mörkrostat

• Divine – ett lätt mörkrostat kaffe med fyllig fruktighet och söta aromer.
    Certifieringar: Fairtrade, KRAV och EU-ekologiskt.
  • Jubileum – fruktig arom som ger rund sötma och lång eftersmak.
    Certifiering: Rainforest Alliance

Mörkrostat

• Kharisma – ett mörkrostat kaffe med nötig karaktär och friska citrustoner.
    Certifiering: Rainforest Alliance

Extra mörkrostat

• Crescendo – ett riktigt mörkt och mustigt kaffe med kraftfull arom.
  • Dark Passion – ett kraftigt mörkrostat och mustigt kaffe med smak av citrus och skogsbär.

Espresso

• Black Mystery – ett kraftigt och fylligt espressokaffe med distinkta toner av bröd och choklad.

Löfbergs Lila är ett av Nordens största familjeägda kafferosteri. Företaget har 250 anställda och omsätter drygt en miljard kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Löfbergs Lila grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs Lila äger även te-märket Kobbs. www.lofbergslila.se