Nytt kaffe från nästa generation kaffeodlare

Nytt kaffe från nästa generation kaffeodlare

Världens kaffeodlare bli äldre, samtidigt ser allt färre unga en framtid inom kaffe. Det hotar tillgången på gott kaffe i framtiden. Det här vill Löfbergs ändra på genom satsningen Next Generation Coffee. Nu lanserar det familjeägda kafferosteriet ett nytt kaffe från nästa generation kaffeodlare.

Resultatet heter Colombia Brazil Dark Roast, ett mörkrostat och fylligt kaffe med toner av mörk choklad. Bönorna kommer från unga kaffeodlare i Antioquia i nordvästra Colombia, kombinerat med noga utvalda arabicabönor från Brasilien.Kaffet är Fairtrade-märkt och säljs i svensk dagligvaruhandel.

Smakar och gör gott
På omslaget till Löfbergs nya kaffe syns Emilio Gonzales, en av deltagarna i Löfbergs satsning Next Generation Coffee som stärker unga kaffeodlares utvecklingsmöjligheter.

- Det handlar bland annat om att öka kunskapen om hållbara odlingsmetoder som förbättrar kvalitet, produktivitet och intäkter. Det gör det mer attraktivt att odla kaffe. Samtidigt säkrar vi tillgången på gott kaffe i framtiden, säger Martin Löfberg, inköpsdirektör på Löfbergs.

Martin Löfberg reser regelbundet till odlarländer för att följa utvecklingen. Han har bland annat hälsat på hemma hos Emilio, som bor i en bergsby strax utanför Medellín i nordvästra Colombia.

– Jag kunde se att Emilio använder sina nya kunskaper på bästa sätt och att han trivs som kaffeodlare. Det gör att kaffet smakar ännu godare, säger Martin Löfberg.

Anders Thorén, pressansvarig, Löfbergs, tfn: 0703-55 64 22, anders.thoren@lofbergs.se

Fakta Emilio Gonzales

• Framgångsrik, ung kaffeodlare i Antioquia i nordvästra Colombia
  • Funderade på att flytta in till stan, men valde att ta över sin pappas kaffeodling