Orcher byter blod mot kaffe

Orcher byter blod mot kaffe

Den 8 maj samlas rekordmånga orcher för att förbereda årets stora lajv i Midgård. Tydligen är orcherna inte bara ett blodtörstande släkte. Anledningen till det ovanligt stora intresset är nämligen att Löfbergs Lilas kaffeturné stannar till.

Lajvet Utumno har fått ett stort uppsving efter det att Löfbergs Lila annonserat om att man åker dit för att bjuda på kaffe under förberedelserna. Annonserna har synts på stortavlor, i tidningar och på facebook.

- Vi har fått ett otroligt uppsving i intresseanmälningar. Och reaktionerna inom vår community har varit bortom all kontroll. Det är utan tvekan den största reklamkampanjen för ett lajv som någonsin har skådats. Och det har uppmärksammats i hela norden, men även från lajvare i USA och Ryssland, säger Jonatan Gedda, huvudarrangör för lajvet Utumno.

Passar på att ha öppet hus
Löfbergs Lilas rullande kafé, Lila Hy, turnerar Sverige runt för att bjuda på kaffe. Den 8 maj åker man till den lajvby i vikingamiljö i Tumba där scenografin till lajvet kommer att färdigställas.

- Eftersom intresset har varit så stort passar vi på att ha öppet hus samma dag som Löfbergs Lila kommer hit. Vi kommer att ta emot barn samtidigt som nybörjare kan ställa frågor. Och självklart är alla välkomna att snickra och måla, säger Jonatan Gedda.

Hyllar det naturliga mötet
Förutom lajvet åker Löfbergs Lila till gårdsstädningar, korpenmatcher, garageloppisar och boulematcher. Dessutom kan man önska sig ett besök på företagets facebooksida.

- Vi bjuder på kaffe för att hylla det naturliga mötet. Och det har visat sig att kaffe berör. Intresset för att stanna bilen har varit betydligt större än vad vi vågade hoppas på. Det är fantastiskt kul, säger Leif Sjöblom, marknadschef på Löfbergs Lila.

Leif Sjöblom, marknadschef, Löfbergs Lila, tfn 054-14 01 42

Löfbergs Lila är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har 280 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Löfbergs Lila grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs Lila äger även te-märket Kobbs. www.lofbergslila.se