Två goda kapselnyheter från Löfbergs

Jubileum och Kharisma är två av Löfbergs mest populära bryggkaffen. Tidigare har de bara sålts som malet kaffe och som hela bönor. Nu lanseras de även som kaffekapslar – ett segment som växer kraftigt i Sverige.

- Kapselmaskinerna blir allt mer populära och förra året ökade kapselmarknaden med hela 86 procent. Därför känns det jättekul att vi nu kan erbjuda två av våra mest omtyckta bryggkaffen även som kapslar, säger Leif Sjöblom, marknadschef på Löfbergs.

Favoritsmaker
Jubileum är ett lätt mörkrostat bryggkaffe med inslag av fruktiga toner och rund sötma som togs fram i samband med Löfbergs 100-årsjubileum.

Kharisma är ett mörkt och smakrikt bryggkaffe med intensiv arom, nötaktiga toner och friska, fruktiga nyanser. Det lanserades 2011 och blev snabbt en favorit hos svenska kaffekonsumenter.

- Det här innebär alltså att vi utökar vårt kapselsortiment. Nu kan vi erbjuda 15 olika alternativ av bryggkaffe, espresso, varm choklad och te, säger Leif Sjöblom.

Ny förpackning
Jubileum och Kharisma säljs i en ny förpackning med 16 kapslar och är Rainforest Alliance-certifierat. Rainforest Alliance är en oberoende organisation som arbetar för att bevara den biologiska mångfalden och för att skapa hållbara försörjningsmöjligheter för kaffeodlare.

Leif Sjöblom, marknadschef, Löfbergs, telefon 054-14 01 42

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har 280 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs. www.lofbergs.se