Upprop för att rädda kaffet

Upprop för att rädda kaffet

Samtidigt som klimatförändringarna hotar kaffets framtid häller vi ut 300 miljoner liter kaffe varje år i Sverige. Helt värdelöst tycker kafferosteriet Löfbergs. Idag drar man igång ett upprop på Stockholms Centralstation för att stoppa slöseriet och bidra till en mer hållbar kaffekonsumtion.

Sverige är ett av världens mest kaffetörstiga länder, vi dricker mer än tre koppar per person och dag. Men det slarvas en hel del med kaffet. Varje dag häller svensken ut en hel kopp hemma i vasken, enligt statistik från SCB och Naturvårdsverket. Det innebär att över 300 miljoner liter kaffe går till spillo varje år visar Löfbergs beräkningar. *

- Det är naturligtvis inte hållbart. Ett onödigt slöseri med jordens resurser, inte minst med tanke på att de utmaningar som världens kaffeodlare står inför och som hotar tillgången på gott kaffe i framtiden, säger Lars Appelqvist, vd för Löfbergs.

Drick upp det du häller upp
Med uppropet ”Drick upp” vill Löfbergs få fler att tänka till kring sin kaffekonsumtion och de utmaningar som hotar tillgången på gott kaffe i framtiden.

- Det här handlar om att säkra kaffet för nästa generation kaffeälskare. Att få fler att välja ett riktigt hållbart kaffe och värdesätta varenda droppe. Att respektera allt jobb som ligger bakom en god kopp kaffe genom att dricka upp det man häller upp, säger Lena Rodin, marknadschef på Löfbergs.

Under veckan öppnar Löfbergs en kaffebar på Stockholms Centralstation. På centralen och andra ställen där folk är i rörelse finns det mycket take away-kaffe. En symbol för take away-kaffet är att personalen i kaffebaren skriver kaffedrickarens namn på muggen. Löfbergs använder fenomenet – med en liten skillnad:

- Vi vänder på namnskrivandet och låter kaffedrickarna själva signa sitt namn på muggen. Då skriver dom på vårt upprop och lovar att dricka upp sitt kaffe. När man gjort det bjuder vi på kaffet, säger Lena Rodin.

Nästa generation
Klimatförändringarna påverkar miljontals kaffeodlare över hela världen och till år 2050 riskerar kaffeproduktionen att halveras. Sämre förutsättningar innebär att allt färre unga människor väljer att försörja sig som kaffeodlare.

- Därför har vi startat initiativet Next Generation Coffee där vi genom utbildning och direkt handel förbättrar utvecklingsmöjligheterna för unga kaffebönder. Samtidigt säkrar vi tillgången på gott kaffe för kommande generationer, säger Lena Rodin.

Anders Thorén, pressansvarig, Löfbergs, tfn 0703-55 64 22, anders.thoren@lofbergs.se

*Så här har vi räknat: Enligt SCB och Naturvårdsverket (Rapport 6622:2014) häller varje vuxen svensk ut en kopp kaffe per dag hemma i vasken. När rapporten gjordes fanns det 7,3 miljoner vuxna i Sverige. Om 7,3 miljoner slänger en kopp kaffe a 1,25 dl under 365 dagar är det lika med 333 miljoner liter.