Ibland är det bästa man kan göra för världen inte att lansera ett nytt, hållbart kaffe. Det är att upptäcka ett som redan finns.

​300 miljoner liter kaffe i slasken varje år

Klimatförändringarna gör att världens kaffeproduktion står inför stora utmaningar. I dag lanserar kafferosteriet Löfbergs ett kaffe som ska revolutionera marknaden och bidra till hållbar utveckling. Detta kaffe är dessutom gratis. Det handlar om kaffeslatten – det kaffe som aldrig dricks upp och som många inte reflekterar över.

Varje dag häller svensken ut en hel kopp kaffe hemma i slasken, enligt statistik från SCB och Naturvårdsverket (Rapport 6622:2014). Det innebär att över 300 miljoner liter kaffe varje år går till spillo bara i hushållen, visar Löfbergs beräkningar.

– Vi vill sätta fokus på det här slöseriet, där var tredje kopp kaffe går rakt ut i avloppet. Det är ett onödigt svinn som gör att miljöbelastningen från produktionen blir onödigt stor, säger Lars Appelqvist, vd för Löfbergs.

Hela 82 procent av svenskarna dricker kaffe, visar en ny Sifoundersökning som Löfbergs har låtit genomföra. Sifoundersökningen visar också att bara tre av tio kaffedrickare, 31 procent, alltid tänker på att minimera mängden kaffe som de häller ut.

Upp till kamp mot kaffeslattarna
Samtidigt står världens kaffeproduktion inför stora utmaningar. Till år 2050 riskerar produktionen att halveras på grund av klimatförändringar. Löfbergs satsar stort på att säkra tillgången på riktigt gott kaffe i framtiden, bland annat genom att ge unga kaffeodlare bättre möjligheter att hantera klimatförändringarna.

– Vi vill att du som konsument väljer ett riktigt hållbart kaffe och tar vara på det kaffe som du brygger. Tillsammans kan vi bidra till en positiv utveckling, säger Lars Appelqvist.

I dag berättar Löfbergs mer om kampanjen #caffeslatte på en pressträff klockan 15.00 på Löfbergs Rosteri & Kaffebar på Kungsgatan 3 i Stockholm.

>> Se filmen om #caffeslatte här!

Anders Thorén, pressansvarig, Löfbergs, tfn: 070-355 64 22, e-post: anders.thoren@lofbergs.se

Tips: Så gör du för att minska ditt kaffesvinn

• Brygg och häll upp en mindre mängd åt gången
  • Häll upp på termos så kaffet håller sig varmt längre
  • Frys in till isbitar
  • Gör iskaffe eller drinkar
  • Använd till att baka – exempelvis chokladdesserter

Fakta: Kaffesvinnet i Sverige

• Svenskarna dricker i genomsnitt 3,2 koppar kaffe per person och dag
  • Det går åt ungefär 64 kaffebönor till en kopp
  • En vuxen svensk häller i genomsnitt ut en kopp per dag i slasken hemma
  • Det motsvarar var tredje kopp eller mer än 300 miljoner liter kaffe per år

Tabell: Hushållens årliga kaffesvinn per län

Län Kaffesvinn i liter
Örebro län 9 700 000
Östergötland 14 900 000

Om Sifoundersökningen

Undersökningen genomfördes under perioden 27–31 december 2017 som onlineintervjuer av Kantar Sifo. 1 077 svenskar över 18 år som dricker kaffe minst en gång i månaden svarade på följande fråga:

När du dricker kaffe, tänker du på att minimera det kaffe du häller ut?
Alltid: 31 procent
Oftast: 30 procent