Världsrekord för Löfbergs solpanelsanläggning

Världsrekord för Löfbergs solpanelsanläggning

Under våren byggdes världens första storskaliga testanläggning av solpaneler för både värme och kyla på Löfbergs tak. Idag presenteras de första resultaten. De visar att verkningsgraden är rekordhög. För varje kWh som tillförs utvinns 10,6 kWh. Det är dubbelt så mycket som för tidigare lösningar.

Resultaten presenteras på en konferens i Karlstad som arrangerades av Löfbergs och ClimateWell, i samarbete med International Energy Agency och Karlstads kommun.

- Vi gläds naturligtvis åt de fantastiska resultaten. Projektet rimmar väl med vårt hållbarhetstänk, och nu hoppas jag att tekniken sprids och gör nytta även på andra håll i världen, säger Lars Appelqvist, vd på Löfbergs.

- Det här visar att hårt arbete lönar sig och jag är oerhört stolt över att min vision äntligen blivit verklighet, säger Göran Bolin, ClimateWells grundare och mannen bakom tekniken.

De nya solpanelerna är unika på flera sätt. Det handlar dels om teknik och effektivitet, dels om att de enkelt går att installera på befintliga byggnader. Även om panelerna redan ger dubbelt så mycket energi som dagens lösningar tror ClimateWell att det går att optimera systemet så att verkningsgraden blir ännu högre.

Solpanelsanläggningen är 180 kvadratmeter och togs i drift i juni 2014. Projektet delfinansieras av EU (Life+).

Läs mer om projektet här: http://www.climatewell.com/suncool

Anders Thorén, PR-ansvarig, Löfbergs, tfn: 054-14 01 10, anders.thoren@lofbergs.se
Per Olofsson, vd, ClimateWell, tfn 0733-11 80 82, per.olofsson@climatewell.com