Hur vet du om företagets resultat är bra eller dåligt?

Deklarationstider har fått många företagare satt ammanställt fjolårets resultat. Frågan är – är det uppnådda resultatet egentligen bra eller dåligt?

Svaret på frågan beror på vad man som företagsledare förväntat sig, vad målet var och vad andra liknande företag uppnått för samma period. En idrottare måste mäta sin prestation både utifrån de egna förutsättningarna och i jämförelse med konkurrenterna. Har man haft skador eller är i början av sin karriär är det orättvist att jämföra sig med de stora stjärnorna med en perfekt uppladdning. Samtidigt är det dem man ska tävla emot om medaljerna och det gäller att ha en tydlig målbild och taktik om man ska lyckas ta sig till toppen.

– På samma sätt måste företagare utgå från det egna nuläget, men också sätta mål och spänna bågen om man vill uppnå mer och kvala in bland årets ”Gaseller” eller ”Spjutspetsföretagare” med tiden, menar Kristina Glantz Nilsson, chef för Affärsrådgivning på LRF Konsult.

Om resultatet förändrats på grund av omvärldsfaktorer som du som företagare inte alls kan påverka är det en sak. Men om det ökat eller sjunkit på områden där man genom aktiva beslut och åtgärder
kunde ha påverkat utfallet är det viktigt att stanna upp och lära inför kommande år. Vi är i en lågkonjunktur i många branscher och måste aktivt jobba med kundbearbetning för att säkerställa intäktsflödet. Det är också viktigt att ha koll på kostnaderna.

– Ska du vara med bland framtidens företagare måste du ha en konkurrenskraft som gör att du finns i den övre halvan av företagen, säger Kristina. Gör du inte det måste du noggrant analysera hur du
kan förbättra ditt resultat, eller om du alls ska vara i den bransch du är idag.

För att veta om man vid nästa års utvärdering ska känna sig nöjd med resultatet kan man använda styrverktyg som t ex en budget för intäkter och kostnader byggt på fjolårets utfall och prognoser eller att välja nyckeltal som ska följas under året. Nyckeltalen kan vara både rörande ekonomisk utveckling och för produktion och försäljning.

5 tips från experten:

1. Utvärdera ditt årsresultat utifrån

i) ditt mål

ii) omvärldens årsförutsättningar

iii) liknande företags utfall

2. Sätt upp mål för nästa år – vad är du nöjd med för 2013?

3. Gör en budget för intäkter och kostnader

4. Välj några nyckeltal och följ dem

5. Fira när ni når delmål och mål!

För mer information kontakta gärna

Kristina Glantz Nilsson, Chef affärsrådgivning LRF Konsult, 08-700 20 41

Linda Ternstedt, Kommunikationsansvarig LRF Konsult, 08-700 20 33