Kycklingföretaget Stranda Kyckling AB utsett till Årets spjutspetsföretag

Bland sex starka finalister har Olof Boson med företaget Stranda Kyckling AB utanför Mönsterås utsetts till vinnare av priset Årets spjutspets 2019. Tävlingen arrangeras för femtonde året i rad av LRF Konsult samt Swedbank och sparbankerna i samarbete med Land Lantbruk.

Till Årets spjutspets nomineras företag inom de gröna näringarna som är innovativa, hållbara, både miljömässigt och ekonomiskt samt har en genomtänkt strategi för sin verksamhet.

– Lantbruk är en tuff bransch och det gäller att vara affärsmässig för att nå framgång. Därför är det roligt att se företag som Stranda Kyckling som lyckats öka sin omsättning och samtidigt lyfta resultatet genom tydliga mål och en väl genomarbetad affärsplan och genomförandekraft. Olof Boson är en mycket värdig vinnare, säger Klas Olsson, affärsrådgivare, LRF Konsult i Katrineholm.

– Årets vinnare är strategisk, har en god planering och är hållbar både nu och på sikt. Dessutom har de en bra personalpolitik, vilket är en viktig framgångsfaktor, säger Ulf Möller, segmentsansvarig Skog & Lantbruk, Swedbank.

Juryns motivering
Olof Boson har med stark drivkraft och stor förmåga att leda projekt genomfört flera större utvecklingsaktiviteter och investeringar i både fastigheten och verksamheten. Med stöd av en mentor och ett gårdsråd, med seniorer från olika branscher, har han tagit sig an många olika utmaningar. Detta tillsammans med bra djuromsorg, en väl utformad affärsplan och ett socialt, ekonomiskt och miljömässigt hållbarhetstänk. Olof Boson tilldelas ett stipendium på 50 000 kronor.

Prisutdelning på Brunnby lantbrukardagar
Under Brunnby lantbrukardagar onsdagen den 3 juli kl. 14.30 delas priset ut.

För mer information, vänligen kontakta:
Klas Olsson, affärsrådgivare, LRF Konsult, 073 340 12 73, klas.olsson@lrfkonsult.se
Ulf Möller, segmentsansvarig Skog & Lantbruk Swedbank, 070-250 05 94

Kriterier för deltagande i Årets spjutspetsföretag

• Ha sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö.
  • Vara innovativt, ha goda framtidsutsikter samt en hållbar affärsplan, det vill säga vara ekonomiskt, miljömässigt och socialt uthålligt.
  • Vara lönsamt. Företaget ska ha gett vinst de senaste tre åren.
  • Ha en omsättning på minst 2 miljoner kronor per verksamhetsår, vilken ska ha ökat under fyraårsperioden.

Jury
Lena Johansson, politisk chefredaktör, Land Lantbruk
Katarina Klingspor, fd vd, LRF Konsult
Klas Olsson, affärsrådgivare, LRF Konsult
Ulf Möller, segmentsansvarig Skog och Lantbruk, Swedbank

Regioner

LRF Konsult är Sveriges största redovisnings- och rådgivningsföretag med 75 000 kunder och 1 400 medarbetare på fler än 130 orter. Vi erbjuder branschspecifika tjänster inom ekonomi, skatt, juridik, affärsrådgivning och fastighetsförmedling som ger affärsnytta för småföretagare.