LRF Konsult vinner mål i strandskyddsfrågan

LRF Konsult vinner mål i strandskyddsfrågan

LRF Konsult har vunnit det uppmärksammade målet om att få använda strandskyddad mark till bete för hästar. Lisa Kylenfelt, som är jurist på LRF Konsult, har företrätt travtränaren Robert Bergh i målet, där Mark- och miljööverdomstolen fastslår att det undantag från strandskyddsreglerna som normalt tillämpas för jordbruk kan tillämpas oavsett vilket djurslag som finns på gården.

- Vi är mycket glada över utgången i detta mål. Frågan rör många företagare och är därför principiellt viktig. De ursprungliga strandskyddsreglerna utgör ett direkt hinder för företagare att driva verksamhet, säger Rickard Josefson, Chefsjurist LRF Konsult.

- Detta är ett glädjebesked för hela den svenska hästnäringen och LRF. Domen visar att Mark- och miljööverdomstolen förstått hur varierade våra moderna svenska jordbruk faktiskt är och att hästen är en del av jordbruket, säger Lotta Folkesson, ordförande i LRF Häst, LRFs branschorganisation för hästföretagande.

Den meddelade domen som går helt i linje med uppfattningen om att hästar är en del av det svenska jordbruket och att det inte spelar någon roll vilket djur eller produktionsinriktning marken brukas med. Lisa Kylenfelt som har företrätt travtränare Robert Bergh i principmålet menar att avgörandet kommer att bli vägledande framåt. Det är därför en mycket viktig dom för hela det svenska hästföretagandet.

- Domen visar att vi nått fram med vår information om hästens betydelse som lantbruksdjur och landskapsvårdare. Det är en stor framgång som vi hoppas kan få betydelse även för andra frågor där hästföretagandet särbehandlas på ett negativt sätt, säger Lisa Kylenfelt, LRF Konsult.

Uppmärksamheten blev stor när den kände travtränaren Robert Bergh inte fick använda marken som bete till hästarna på sin anläggning i Marks kommun i Västra Götaland då de låg i strandskyddsområde. I målet har man därför ifrågasatt varför marken inom strandskyddsområden inte får användas av hästar när den får användas av andra betande djur. Robert Bergh, som nu kan fortsätta driva sin verksamhet på gården i Hajom i Västra Götaland, kommenterar domen:
– Det känns särskilt häftigt att domen kan gälla för flera hästägare.

Har du frågor vänligen kontakta:
Rickard Josefson, Chefsjurist LRF Konsult, 019-16 83 85, rickard.josefson@lrfkonsult.se
Lisa Kylenfelt, Jurist LRF Konsult, 031-337 36 82, lisa.kylenfelt@lrfkonsult.se
Anna Burlage Sjöberg Pressansvarig LRF Konsult, 08-700 20 10, anna.sjoberg@lrfkonsult.se