På bilden Urban Rydin. Foto: Patrik Lagerkvist, SGF

​​LRF Konsults skattechef Urban Rydin utsedd till Sven Tumba-stipendiat

Svenska Golfförbundet har tilldelat det prestigefyllda priset Sven Tumba-stipendiet till Urban Rydin för hans arbete som har lett till att golf sedan början av 2018 omfattas av friskvårdsbidraget.

Under flera år har LRF Konsults Skattechef Urban Rydin drivit frågan om vad som ska klassas som avdragsgill friskvård. Det har varit ett målmedvetet arbete för att förändra ett regelverk som många idrotter, och inte minst golfen, tyckt varit orättvist.

- Det är en stor ära att få detta stipendium. Det stärker mig i mitt arbete för att göra skillnad i skatterätten. Jag är väldigt glad för att ha bidragit till att förändra en djup orättvisa bland idrotter och förstås hedrad att få detta stipendium som bär en sådan idrottslegends namn, säger Urban Rydin, Skattechef LRF Konsult.

Priset syftar till att uppmuntra inspiratörer och entreprenörer som verkar i Sven Tumbas anda. Det gör man genom att våga vara nyskapande, gå sina egna vägar och på sitt sätt skapa intresse och förståelse för golf som sport.

- Syftet med friskvårdsförmånen är att främja hälsan hos medarbetarna. Många arbetsgivare är småföretagare och friskvårdsaktiviteter bidrar till lägre sjukfrånvaro, ökad produktivitet och nöjdare medarbetare, säger Katarina Klingspor, VD på LRF Konsult.

Juryns motivering
Årets Tumbastipendiat har arbetat under många år för att förändra ett regelverk som många idrotter, inte minst golfen, tyckt varit orättvist. Utifrån sin position som skattechef på LRF Konsult har han målmedvetet prövat rimligheten i dagens tillämpning genom att låta domstolar ta ställning till att friskvårdsbidrag bör gälla för enklare former av golf som spel på drivingrange och pay & play. Resultatet av hans arbete är att golf som idrott sedan den 1 januari 2018 är fullt berättigat till friskvårdsbidrag. Detta är en insats han för evigt blir ihågkommen för, då det också avslutade golfens 20-åriga kamp för rättvisa.