Två berättelser från årets Almedalsvecka

Två berättelser från årets Almedalsvecka

Politikerveckan i Visby är över för i år. I backspegeln ser vi bland annat ett ministerrekord i Öresundshuset, en nominering till Opoints utmärkelse för bästa mediegenomslag i sociala medier och massor av personliga möten, seminarier och intressanta samtal.
Här bjuder vi på två berättelser från ett par Almedalenbesökare från Lund.

Hannah Stanton, jobbar som kommunikatör i Lunds kommun, åkte till Almedalen för sitt ideella engagemang:

"Imorse gick jag en kort morgonpromenad, tog igen lite skrivtid i solen, njöt lugnet före stormen. På promenaden träffade jag på generalsekreteraren för Rädda Barnen, som jag velat träffa länge. Vi sa hej, bytte några ord, skulle ses senare på dagen. Som det kan gå.

För mig som är i Almedalen för första gången är just det tjusningen. Hemma i Malmö må jag träffa många spännande människor, men faktum är ändå att de som företräder stora nationella eller internationella organisationer och nationell politik allt som oftast befinner sig i Stockholm. Då kan det hända att man träffas på seminarier och kanske till och med på gatan sådär, men i alla fall med betydligt högre sannolikhet än på hemmaplan.

Efter lunchen sprang jag på en studiekompis som nu är entreprenör tillsammans med hans far som är professor. Vi bestämde spontant att ta en kaffe och pratade om regional utveckling ur våra tre, verkligen olika perspektiv. Som det kan gå.

Till vardags jobbar jag i Lunds kommun, men i Almedalen är jag i min ideella roll för Scouterna och världsorganisationen för flickscouter WAGGGS (World Association of Girl Guides and Girl Scouts). Jag har talat på två seminarier varav ett med bland andra jämställdhetsministern Åsa Regnér och ett med SIDAs generalsekreterare Charlotte Petri Gornitzka, allt på temast flickors rättigheter och jämställdhet.

När jag besökte Öresundshuset för att hälsa på kollegorna från kommunen-Skåne kom vi att prata om vad Almedalen innebär för oss och då sa jag just det - att få vara med i en arena som annars känns (är?) reserverad för Stockholm. Att kunna lyfta frågor som annars inte hörs, att kunna springa på beslutsfattare och ta det där korta samtalet som annars aldrig har tid, att ta del av ”snacket” som annars aldrig sipprar utanför slussarna - det är nog så viktigt. I min roll för WAGGGS är det svårt att synas i Stockholm eller i alla lägen där makten finns, att då ha möjligheten att kunna vara på ett och samma ställe, alla samtidigt, tillgängligt, enkelt - det är guld.

För träffas måste vi, prata måste vi, lyfta och dryfta våra hjärtefrågor - det måste vi! På lika villkor, om än bara en vecka om året.

Sommarhälsningar från Christer Wallin (M), andre vice ordförande i kommunstyrelsen, Lund:

"Visby är med sina smala gator, gamla byggnader och medeltida arkitektur en fantastisk mötesplats för människor från både när och fjärran. Här finns ingen dress code eller kontor. Det informella och lediga är normen. Den fysiska miljön kombinerat med ett enormt antal föredrag och tankeväckande seminarier bidrar till att skapa en positiv miljö där företag, ideella organisationer, politiker och allmänheten utbyter idéer, synpunkter och förslag.

Vårt partnerskap i Öresundshuset ger Lunds kommun en utmärkt plattform att finnas med och synas i det här sammanhanget. Intresset för och nyfikenheten på vad som är på gång i Öresundsregionen, såväl på kommunal som regional nivå, är stort. De toppmoderna forskningsanläggningarna Max IV och ESS får, i likhet med tidigare år, strålkastarljuset riktat mot sig. Lunds kommun har bland annat arrangerat ett seminarium om hur vi, tillsammans med universitetet, attraherar och utvecklar talanger. Vad kan vi göra för att vara med och nära framtidens Nobelpristagare?

Utöver vår egen insats från kommunens sida finns det näst intill oändliga möjligheter för oss folkvalda att förkovra oss. Jag delar Anders Almgrens (S) uppfattning att Almedalsveckan troligtvis är ett oöverträffat tillfälle för Lunds folkvalda att bredda sina vyer och inhämta ny kunskap. Här finns information om allt ifrån infrastruktur, äldreomsorg, pedagogisk utveckling i skolan till stads- och samhällsplanering – bara för att nämna ett axplock av allt som sker i Visby den här veckan. För egen del har mycket tid gått åt till att hinna med personliga möten med företrädare för aktörer som ser Lunds stora potential. När så många av Sveriges beslutsfattare, företag och ideella organisationer befinner sig på en och samma plats vore det givetvis dumt att inte också träffa dessa.

Nu har jag resttillbaka hem till Skåne efter fem mycket givande dagar i Visby. Vill du komma i kontakt med mig går det bra att skicka ett mail till christer.wallin@lund.se."