Daniel Olsson och Frida Gezelius är två av de runt 120 första- och andraårsstudenterna på LTH:s arkitektprogram som deltog i workshopen i Brunnshög, Lund. Bild: Kristina Strand Larsson

Soldränkt och kreativt när arkitektstudenter höll verkstad i Brunnshög

Så snart Lundagård rest sig ur askan startade ett annorlunda karnevalsäventyr – en skrotskulpturworkshop i Lunds framtida stadsdel Brunnshög.

- Återvinning är en del av vårt hållbarhetsarbete i Brunnshögsprojektet och det är därför vi ville arrangera den här workshopen och lyfta återvinning och återbruk som ett kreativt redskap. Vi tycker det är viktigt att främja den kreativa processen, det passar in i våra innovativa ambitioner med Brunnshög, säger Christian Wilke, arkitekt i Brunnshögsprojektet i Lunds kommun.

Workshopen genomfördes i samarbete mellan Lunds kommun, Arkitektskolan vid Lunds universitet, Lundakarnevalen och Lunds Renhållningsverk.

Med utgångspunkt i rytmer och temperament fick de 120 arkitektstudenterna i uppgift att gestalta begreppet ”sittande”. Till sin hjälp fick de generösa mängder rivningsmaterial från den nyss avhållna Lundakarnevalen. Syftet med workshopen var att belysa materialets värde och visa på möjligheter till återbruk – hur rivningsmaterial genom kreativt arbete kan bli något mer, skapa nytt värde och nya upplevelser.

-Jag tycker att vi har fått bra förutsättningar och begränsningen att jobba med återvunnet material från Lundakarnevalen är väldigt kul. Mestadels är materialet olika typer av trä: OSB-skivor, furu, pigmenterat trä och spånskivor, men också överbliven målarfärg, tyger och annat som ligger i containrarna, säger Frida Gezelius, som läser andra året på LTH:s arkitektprogram.

Hennes grupp fick i uppdrag att gestalta sittande utifrån ordet ”majestätisk”.

- När vi fått ordet tilldelat gick det rätt snabbt att få en klar bild över vad vi ville göra. Vi tänkte mycket på att höja upp en person, så här kommer man både att kunna sitta och ligga, säger Frida Gezelius.

Workshopen är också ett tillfälle till fördjupad samverkan mellan kommunen och universitetet.

På Brunnshög får studenterna bekanta sig med en stadsdel i vardande. Runt om workshopområdet pågår flera bostadsbyggen och under workshopdagarna ges tillfällen till reflektion kring den framtida yrkesrollen och även en del samtal med byggjobbare och med förbipasserande från kringliggande företag.

- Det är så viktigt för studenterna att lära sig att arkitektens kompetens är en del i dialogen, att det är många tillsammans som bygger en stad, säger Monika Jonson, arkitekt och kursansvarig lärare för studenterna under workshopen.

Den 25-29/5 finns en del av skulpturerna med i Arkitektskolans vårutställning, vid A-huset på LTH. Därefter flyttas de till i parken i södra Brunnshög, att beskåda, diskutera och använda hela sommaren. Det blir som en arkitekturutställning med fritt inträde för lundaborna att njuta av sommaren igenom.

- Det känns spännande att ge studenterna en plats att förankra sitt arbete samtidigt som vi skapar ett innehåll som kommer Lundaborna till glädje, säger Christian Wilke och Monika Jonson håller med:

- Det fantastiska med skapandet är att det som i vissa ögon ses som problem, till exempel skräp från karnevalen, nu blir en resurs och källa till nya upplevelser och utveckling.

Christian Wilke, arkitekt Brunnshögsprojektet Lunds kommun, 046-359 58 02