Beslut kring upphandling av färdtjänst dröjer ytterligare

Kammarrätten har lämnat ett beslut gällande upphandlingen av ny entreprenör för färdtjänsten i Lunds kommun. Med anledning av att Lunds kommun i samband med överklagandet till Kammarrätten framförde ytterligare brister i anbudet kommer de delar av ärendet som berör Taxi Helsingborg att återförvisas till Förvaltningsrätten.

De delar av kommunens överklagande till Kammarrätten som inte har prövats i den tidigare instansen, Förvaltningsrätten, återförvisas dit för en ny prövning.

Lars Hellström, färdtjänstchef:

- Vi är glada att Kammarrätten gav oss rätt när det gäller anbudet från Ringduve Taxi Beställningscentral och avvaktar nu Förvaltningsrättens dom när det gäller Taxi Helsingborgs anbud. Det är beklagligt att upphandlingsprocessen drar ut ytterligare på tiden men vi fortsätter att arbeta för att färdtjänsten i kommunen ska vara punktlig, trygg och säker för våra resenärer.

Bakgrund

Lunds kommuns avtal med Taxi Helsingborg gällde ursprungligen till och med 30 juni 2018. Tekniska nämnden tog den 14 februari 2018 beslut om att tilldela uppdraget för färdtjänsten i Lunds kommun från och med 1 juli 2018 till DRT Solutions AB. Uppdraget gäller under fyra år. Upphandlingen överklagades och i avvaktan på Kammarrättens beslut förlängdes avtalet med Taxi Helsingborg till och med den 30 september 2019. Taxi Helsingborg kör färdtjänsten i Lund under namnet SverigeTaxi.

Lars Hellström, färdtjänstchef, Lunds kommun, tfn 046 - 359 39 09