Årets pristagare. Ange fotograf Pierre Ekman

De vinner årets näringslivspriser i Lund

Hållbara hårprodukter, pedagogisk informationssäkerhet och en blomstrande butik kammade hem årets näringslivspriser i Lund. I dag delades priserna ut i samband med Lund Grand Prix i Sparbanken Arena.

Priserna ges inom kategorierna Årets företagare, Årets nyföretagare och Årets Lundaköpman och delas ut av tre olika föreningar. Lunds kommun står som värdar för prisutdelningen.

- Ett livskraftigt näringsliv är avgörande för Lunds framtid. Utan lokala företag och företagare som är beredda att lägga stor kraft och energi på att utveckla och förbättra sin verksamhet minskar vårt utrymme att erbjuda en god välfärd för alla. Att uppmärksamma dessa eldsjälars arbete är viktigt för mig och Lunds kommun, säger Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande.

ÅRETS FÖRETAGARE 2018 ÄR:

Hanks & Grace Schampo AB med varumärket Bruns products - Johanna Lindskoug och Cecilia Nilsson

Motivering: Årets Företagare har med passion, innovation och med en stark vision arbetat för en mer hållbar och giftfri miljö för Sveriges frisörer och deras kunder. Priset till Årets Företagare i Lund 2018 går till entreprenörerna på BRUNS Frisörer, Johanna Lindskoug och Cecilia Nilsson från Hank's & Grace AB

Prisutdelare: Företagarna

ÅRETS NYFÖRETAGARE 2018 ÄR: SILENTA INFORMATIONSSÄKERHET – Henrik Nermar

Motivering: Med klarsynthet insåg Henrik tidigt betydelsen av GDPR för sina kunders informationssäkerhet. Han har med stor pedagogik förflyttat sina kunder i gränslandet mellan teknik och juridik, för att skapa informationssäkerhet nu och på sikt. Inom ett år planerar Henrik att anställa en tekniker för att kunna utöka sitt erbjudande till nya och befintliga kunder. Affärerna verkar kunna bli hur stora som helst, då GDPR fortfarande är hett, nu med mera djup än som panikåtgärd och dessutom med fokus på att stresstesta system, få användaren att värdesätta informationen på rätt vis och implementera arbetssättet i större organisationer.
Prisutdelare: Lunds nyföretagarcentrum (LNC)

ÅRETS LUNDAKÖPMAN 2018:

BLOOM I LUND - Linda och Måns Hall

Motivering: Verksamheten utstrålar kvalitet, entusiasm, gediget hantverk och smakfullhet kombinerat med nytänkande och ett utmärkt kundbemötande. Med en speciell fingertoppskänsla för kundernas önskemål skapas fantastiska buketter, blomsteruppsättningar, kransar och dekorationer i en alldeles egen klass. Genuin kunskap om blommor, krukväxter och träd, och en stark känsla för stil bidrar till att ständigt förändra scenariot i butiken, på gatan utanför och hos alla de restauranger och butiker i Lund som är deras kunder. En mångfald av blommor i gatubilden sprider stor glädje och inspiration till alla som passerar, flanerar och handlar. Blooms på Kattesund är en självklar del av den mycket speciella lundaandan.

Prisutdelare: Handelsföreningen

Fakta Lunds näringslivspriser

• Årets Företagare utses av Företagarna Lund
  • Årets Nyföretagare utses av Lunds Nyföretagarcentrum, LNC.
  • Årets Lundaköpman utses av Handelsföreningen i Lund.
  • För mer information, vänligen kontakta:

Marianne Offesson, Företagarna Lund, 046-20 33 61, marianne@skanefrakt.se

Christer Wallin, Lunds Nyföretagarcentrum, 0708-350 695, christer.wallin@lnc.ideon.se

Sven Petter Hovelius, Handelsföreningen i Lund, 0707-909 020, info@handelsforeningen.se