Extra pengar till högre lärarlöner

Alliansen i Lund vill skjuta till pengar för att skapa utrymme för lärarnas lönelyft.

Det nya läraravtalet med en löneökning på 4,2 procent från 1 april 2012 innebär en utmaning för barn och skolnämnderna samt utbildningsnämnden. Årets kostnad för det nya löneavtalet beräknas landa på mellan 15 och 17 miljoner kronor och det är något den borgerliga majoriteten vill reglera i årets bokslut.

-          Lund är en av Sveriges bästa skolkommuner och vi har som målsättning lägga oss en bit över 4,2 procent till lärarna för att ytterligare öka kvalitetsutvecklingen i Lunds skolor, säger Mats Helmfrid (M), kommunstyrelsens ordförande i Lund.

Inför nästa år lägger kommunstyrelsen förslag till fullmäktige om att nämnderna ska kompenseras för lärarnas lönelyft. De extra resurserna ska delas ut till de olika skolformerna: förskola, grundskola, gymnasium, vuxenutbildning och fristående skolor.

-          Vi har en stark kunskapstradition i Lund med kompetenta lärare och pedagoger och vi vill inte minska lärartätheten utan istället skapa ekonomiskt utrymme för lönehöjningar och vara med och bidra till att stärka läraryrkes attraktionskraft, säger Mats Helmfrid.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Mats Helmfrid (M), kommunstyrelsens ordförande, tfn: 0707 347767