Parasollet några dagar före inflyttning. Foto: Kristina Strand Larsson.

Första flyttlasset har gått till södra Brunnshög

Sveriges första Svanenmärkta studentboende blev även södra Brunnshögs första hus. 120 lägenheter ryms i byggnaden Parasollet som nu står klar i Lunds nya stadsdel.

En stadsdel byggd kring forskning och hållbarhet, präglad av mötet mellan en tät urban miljö och den öppna skånska slätten. Det är några av dragen som kännetecknar Brunnshög. Här ska uppemot 40 000 människor bo och arbeta när stadsdelen står klar.

Nu har de första södra Brunnshögsborna packat upp sina flyttkartonger. De har flyttat in i Svenska Studenthus Parasollet – Sveriges första Svanenmärkta studentboende. Svenska Studenthus, ett dotterbolag till K2A, har uppfört 120 lägenheter, mellan 19 och 21 kvadratmeter stora med eget kök och badrum, invid den planerade spårvägen på Brunnshögsgatan.

Parasollet är byggt i trä och att byggnaden blivit märkt av Svanen – Nordens officiella miljömärkning – innebär att den har granskats ur ett livscykelperspektiv. Taket har klätts in i solceller som kopplas till ett avancerat batteri, där energiöverskottet lagras för att kunna användas senare. Solcellerna förser även husets egen elbilspool med energi som studenterna i Parasollet har tillgång till. I huset finns också e-handelsboxar installerade för boende att hämta och lämna tillbaka sina beställda varor – i direkt anslutning till den egna bostaden.

– Roligt att vara en av de första att flytta in i en helt ny stadsdel. Brunnshög känns modernt och att vi har elbilspool i huset och snart spårvägen precis utanför dörren är extra plus. Jag pluggar väg och vatten på LTH och har varit i Brunnshög med skolan. När möjligheten att flytta in dök upp kunde jag inte tacka nej, säger nyinflyttade Brunnshögsbon Natasha Majbrink.

– Vi har jobbat hårt för att människor ska trivas i den här stadsdelen och nu börjar förvandlingen från ödslig mark till en urban stadsdel verkligen ta fart. Att södra Brunnshögs första hus dessutom är Sveriges första Svanenmärkta studentboende känns extra bra med tanke på stadsdelens höga hållbarhetsambitioner, säger Eva Dalman, Projektchef för Brunnshögsprojektet, Lunds kommun.

Nästa byggnad att stå klar i Brunnshög blir PEAB:s bostadsrätthus Solvändan 1 med inflyttning i slutet av februari i år. Efter det går nästa flyttlass till LKF:s hyreshus Hammocken i november.

För mer information, kontakta:
Natasha Majbrink
Nyinflyttad Brunnshögsbo