​Kick-Start Program ska få företag i Malmö-Lund att behålla internationell kompetens

Många arbetsgivare i Malmö-Lund-regionen är beroende av spetskompetens från olika länder för att kunna driva och utveckla sin verksamhet. Den 14 februari startar Kick- Start Program i Lund för att bättre ta till vara de medföljandes kompetenser.

– Kick-Start Program är ett led i satsningen för att attrahera och behålla talanger i vår region.  I programmet så levererar vi verktyg för att ge bättre förutsättningar för medföljande att söka jobb i Sverige, vilket kan vara en förutsättning för att talangerna ska stanna kvar, säger Lisa Andersson, på International Citizen Hub Lund, Lunds kommun.

Två grupper med sammanlagt 60 personer deltar i programmet där de under 11 veckor bland annat får information om hur arbetsmarknaden i Sverige fungerar, vilka sätt man kan söka jobb på samt individuellt stöd som utgår från varje persons utbildning och erfarenhet. Satsningen görs av International Citizen Hub Lund och Invest in Skåne i samarbete med Arbetsförmedlingen.

- För att Skåne ska vara en attraktiv plats för företag är det avgörande att vi kan attrahera och behålla internationell spetskompetens, bland annat genom att medföljande partner och andra familjemedlemmar trivs.Detta är aktuellt inte minst för forskningsanläggningen ESS men också av största vikt för svenska företag i behov av internationell spetskompetens. Vi vet att denna insats är ett viktigt stöd för företagen, säger Susanne Mattsson, Business Development Manager, Invest in Skåne.

-Arbetsförmedlingen har lång erfarenhet av dessa frågor genom våra Eures-rådgivare och nu knyter vi ihop detta med vårt matchningsarbete mot arbetsgivarna, säger Ninni Benediktsson, sektionschef på Arbetsförmedlingen.

Kontakt:
Ninni Benediktsson, sektionschef, Arbetsförmedlingen, 010-486 12 19
Susanne Mattsson, Business Development Manager, Invest in Skåne +46 768 89 02 76
Lisa Andersson, Talent Attraction Developer, International Citizen Hub Lund, Lunds kommun, +46 (0)723-91 56 30
Presskontakt: Louise Sandell , Lunds kommun +46(0)729-878216

I mötet mellan idéer och handlingskraft skapas framtidens Lund. Här kan du vara dig själv och utvecklas tillsammans med andra.

Lund – idéernas stad är med 117 000 invånare Sveriges tolfte största stad.